کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۳ ساله، به زندان رجایی شهر تبعید شد

کیوان صمیمی

نزدیکان کیوان صمیمی، سر دبیر نشریه ایران فردا و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و زندانی سیاسی، از «تبعید» او به زندان رجایی شهر کرج خبر دادند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه 29 دی‌ماه 1400، کیوان صمیمی، ۷۳ ساله سر دبیر نشریه ایران فردا زندانی سیاسی  از آذر ماه گذشته در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا برای گذراندن محکومیت دو ساله خود به زندان اوین منتقل شد.

بر اساس این گزارش، اتهام او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان شده که مربوط به حضور این فعال مدنی در تجمع اعتراضی است که اردیبهشت ۱۳۹۸ به مناسبت روز جهانی کارگر در برابر ساختمان مجلس برگزار شد.

طی روزهای گذشته کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال تبعید کیوان صمیمی به زندانی خارج از پایتخت خبر داده بود.

این نهاد در اطلاعیه خود عنوان کرده که دلیل تبعید کیوان صمیمی نامه‌ای است که او به دنبال جان باختن بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان و زندانی سیاسی، منتشر کرد و این رخداد را «قتل شبه‌عمد» نامید.

بکتاش آبتین پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان تهران جان باخت، امری که موج اعتراضات را علیه حکومت ایران برانگیخت.

کیوان صمیمی از تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

آقای صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۹ به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید