آزادی جمال افشار، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه از زندان اهواز

زندان اهواز

جمال افشار، شهروند بهائی ساکن ماهشهر، با تودیع قرار وثیقه از زندان اهواز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲ بهمن‌ماه 1400، جمال افشار، شهروند بهائی ساکن ماهشهر با تودیع قرار وثیقه از زندان اهواز آزاد شد.

بر اساس این گزارش، این شهروند پیشتر به همراه بهزاد افشار در تاریخ ششم دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. بهزاد افشار روز جمعه ۲۴ دی‌ماه با تودیع قرار از زندان آزاد شده بود.

بازداشت این شهروندان با تفتیش منزل از سوی نیروهای امنیتی همراه بوده و ماموران شماری از وسایل شخصی آن ها را با خود بردند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید