احضار و بازداشت یک شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی در سوران

خورشید دهانی

یک شهروند بلوچ به نام خورشید دهانی، توسط ماموران اطلاعات در شهرستان سیب و سوران احضار و سپس  بازداشت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ به نام خورشید دهانی فرزند درمحمد اهل سوران، توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان سیب و سوران بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، این شهروند بلوچ پس از احضار توسط ماموران اطلاعات سیب و سوران بازداشت شده است.

یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: ”خورشید از همراهان و حامیان امام جمعه مردمی اهل سنت سوران و از مخالفان امام جمعه منتسب محامی نماینده علی خامنه ای در سیستان و بلوچستان بوده است.“

گفتنی است، پس از درگذشت مولانا عبدالحمید جهاندیده امام جمعه سوران، دخالت مصطفی محامی نماینده خامنه ای در استان در انتصاب امام جمعه باعث بروز اختلاف و دو دستگی بین شهروندان شد و انتصاب محامی توسط اهالی سوران رد شد.

همچنین در روز عید فطر ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ماموران نظامی به دلیل رد انتصاب محامی توسط شهروندان اقدام به تیراندازی به سمت نمازگزاران کردند.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۱۳۹ شهروند بلوچ توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند و مجموعا ۷۹ گزارش بازداشت به دست کمپین رسیده است که ۳۴ مورد آن مربوط به عدم اطلاع از علت بازداشت، ۱۳ مورد آن مربوط به بازداشت در تجمعات اعتراضی، ۳ مورد مربوط به جرایم سیاسی و ۵ مورد مربوط به بازداشت ها به دلیل حمل مواد مخدر بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید