حکم اعدام یک مرد زندانی به اتهام «قتل عمد» از طریق «قسامه» در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد

اعدام

حکم یک مرد که با اتهام «قتل عمد» و با استفاده از قانون قسامه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از  وبسایت روزنامه همشهری، طی روزهای گذشته، حکم اعدام یک مرد در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمده است. این زندانی که هویتش اعلام نشده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

درطی رسیدگی به پرونده این زندانی، قضات تشخیص داده بودند که تنها شاهد پرونده، صلاحیت شهادت دادن ندارد و از آنجا که متهم عمدی بودن قتل را انکار می‌کرد، پرونده لوث تشخیص داده شد.

در دور دوم رسیدگی به این پرونده مراسم قسامه برگزار شد و اولیای دم ۵۰ نفر از بستگان نسبی مرد در دادگاه حاضر کردند و این ۵۰ نفر سوگند یاد کردند که متهم، قاتل است.

بر اساس مراسم قسامه، قضات حکم قصاص را صادر کردند و این حکم با اعتراض متهم و وکیل مدافع وی، به دیوان عالی کشور ارسال و در شعبه ۳۲ دیوان به تایید رسید.

متهم در دفاع از خود در دادگاه گفته بود: «من و مقتول با هم دوست بودیم، اما از مدتی قبل با هم اختلاف حساب پیدا کردیم. روز حادثه با هم قرار گذاشتیم و قرار بود او پولم را پس بدهد، اما وقتی از راه رسید به سمت ماشینم سنگ پرتاب کرد و ناگهان برایم اسلحه کشید اما من دستش را گرفتم و ناگهان از اسلحه‌اش تیر شلیک شد و به او برخورد کرد. من هم از ترس فرار کردم تا اینکه فهمیدم او کشته شده است. باور کنید من اسلحه‌ای نداشتم و کلت متعلق به‌خودش بود».

در این گزارش به تاریخ دقیق اجرای حکم این زندانی اشاره‌ای نشده است.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط «پنجاه» نفر از بستگان در قتل عمدی و «بیست و پنج» نفر در قتل شبه عمدی است.

لازم به ذکر است، افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند. صدور حکم اعدام بدون شواهد و مدارک کافی و فقط به این دلیل که خانواده شاکی گمان می‌کنند فرد متهم مرتکب قتل شده، در سیستم‌های قضایی مدرن قابل قبول نیست و باید أن را ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، به ویژه ماده ۱۰ قلمداد کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید