ناتولی درخشان، شهروند بهائی بازداشتی در ساری، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

ناتولی درخشان

ناتولی درخشان، شاعر و شهروند بهائی، که پیشتر توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در ساری بازداشت شده بود با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر یک شهروند بهائی، به نام ناتولی درخشان، شاعر و ساکن ساری، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

بر اساس این گزارش، آقای درخشان، در تاریخ ۲۱ دی، در ساری در منزل شخصی خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

پیش از این دادستان عمومی و انقلاب مازندران مدعی شده بود بازداشت این شهروند در ارتباط با عضویت در یک شرکت هرمی صورت گرفته است. هرچند انتساب اتهامات غیر واقعی توسط مقامات امنیتی و قضایی به شهروندان بهائی مسبوق به سابقه است با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل اصلی بازداشت این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست.

ناتولی درخشان پیش از این نیز سابقه بازداشت به دلیل اعتقاد به آیین بهائی در پرونده خود دارد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید