شکرالله جبلی، شهروند دو تابعیتی در زندان اوین جان باخت

شکرالله جبلی

شکرالله جبلی، زندانی متهم به جرائم عمومی محبوس در زندان اوین در پی محرومیت از حق درمان جان باخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز یکشنبه 29 اسفند ماه 1400، شکرالله جبلی، متولد: 1318، شهروند ایرانی – استرالیایی و زندانی متهم به جرائم عمومی، محبوس در زندان اوین در پی محرومیت از حق درمان و عدم دسترسی به خدمات پزشکی جان باخت.

براساس اعلام خانواده شکرالله جبلی:”این شهروند دو تابعیتی در پی سفری که به ایران داشت با اتهام مالی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و طی این دوران در زندان اوین سکته قبلی کرده بود و همچنین با توجه به‌ نارسایی کلیه، فشار خون، بیماری سیاتیک و همچنین از بیماری فتق روده هم در رنج بود.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، سازمان عفو بین الملل با انتشار اقدام فوری خواستار اعزام شکرالله جبلی به مرکز درمانی خارج از زندان اوین شده بود.

شکرالله جبلی، از لحظه بازداشت از حق دسترسی به خدمات پزشکی محروم بوده است.

محرومیت افراد از حق درمان و ممانعت از دسترسی به خدمات پزشکی ناقض مفاد ۲ و ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

ممانعت از حق دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجوئی، بازپرسی و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض، ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید