رضا ملازاده

نام و نام خانوادگی: رضا ملازاده

شهرت:

تاریخ و محل تولد: روستای آشناک از توابع شهرستان سلماس

وضعیت تاهل و فرزندان: مجرد

محل نگهداری: زندان ارومیه

تاریخ بازداشت یا دستگیری: اواخر تابستان ۱٣۹۰

اتهام‌‌های انتسابی: محاربه از طریق عضویت در حزب پژاک (حیات آزاد کردستان)

مرجع رسیدگی: دادگاه انقلاب اسلامی

حکم صادره: اعدام

وضعیت حکم: در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجەهای جسمی و روحی

سوابق:

وضعیت‌های خاص:

روایت زندگی و سرگذشت: «رضا ملازاده» فرزند «احمد»، ۲۵ ساله، اهل روستای «آشناک» از توابع شهرستان «سلماس»، اواخر تابستان ۱٣۹۰، هنگام ورود به شهر «پاوه» توسط «سپاه پاسداران» بازداشت و به یکی از «بازداشتگاهای سپاه در شهر کرمانشاه» منتقل شد.

او پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی در «دادگاه انقلاب اسلامی» به اتهام “محاربه از طریق همکاری با احزاب کُرد” به اعدام محکوم شد. طولی نکشید که حکم اعدام این زندانی سیاسی اهل «سلماس» در دی‌ماه ۱٣۹۱، از سوی «دیوان عالی کشور» تایید شد. به گونه‌ای که پس از تایید حکم در «دیوان عالی کشور» هنوز این حکم هیچ تغییری نکردە است.

طبق گفتەهای یک منبع محلی “چند ماه بعد  از بازداشت رضا ملازاده، از طریق یکی از نزدیکانشان که با دستگاهای امنیتی همکاری داشته است، در جریان بازداشت او در استان کرمانشاه قرار گرفته‌اند. این فرد امنیتی به خانواده وی اطلاع داده که فرزندشان در یکی از بازداشتگاهای امنیتی شهر کرمانشاه نگهداری می‌شود. او همچنین گفته است که اتهام آقای ملازاده عضویت در پژاک بوده و با همین اتهام تحت بازجویی قرار دارد. بعد از اطلاع خانواده از بازداشت فرزندشان، پدر او با توجه به دوری مسافت سلماس تا کرمانشاه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه کرمانشاه مراجعه کرده اما آنها از وجود چنین شخصی در بازداشتگاهای امنیتی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و علی‌رغم پیگیری پدر او به اداره اطلاعات شهرهای سنندج و تهران باز هم اطلاعی از وضعیت فرزندش کسب نکرده است.”

این منبع نزدیک به خانواده «رضا ملازاده» گفتە است: “با پیگیری‌‌ای مکرر خانوادە و یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی کُرد، باخبر می‌شوند کە رضا ملازاده به هنگام بازداشت زخمی شده است و وضعیت سلامتی او وخیم بودە است.”

براساس گفتەهای این منبع نزدیک بە خانوادە این زندانی سیاسی “خانواده این زندانی به دلیل بی‌خبری از وضعیت فرزندشان در طول یک سال اول بازداشت وی می‌ترسیدند کە پسرشان در بازداشتگاه‌های امنیتی تحت شکنجه کشته شده باشد و از ترس اطلاع‌رسانی در این خصوص، نهادهای امنیتی در خصوص وضعیت او اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند. در نهایت با پیگیری‌های مکرر خانوادە و نزدیکان رضا ملازاده معلوم شد کە این زندانی سیاسی کُرد در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می‌برد.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید