دادگاه انقلاب تهران؛ جلسه رسیدگی به اتهامات “دادخواهان سلامت” برگزار شد

دادخواهان سلامت

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی و مریم فرافراز، در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. مصادیق اتهامات وارده به این افراد اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی و مریم فرافراز، پس از حضور در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم در سومین جلسه دادرسی خود محاکمه شدند.

بر اساس این گزارش، جلسه اول این دادگاه در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ و دومین جلسه دادرسی هم‌در تاریخ ۲۷ فروردین ماه سال جاری برگزار شده بود.

براساس این گزارش، در این جلسه دادرسی به توجه به اینکه دفاعیات مصطفی نیلی و مهدی محمودیان در ۲ جلسه گذشته اخذ شده بود در این جلسه حضور نداشتند.

لازم به ذکر است، جلسه دوم این دادگاه در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، برگزار و اتهامات《اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور》و《فعالیت تبلیغی علیه نظام》، به متهمان پرونده تفهیم شد.

پیشتر نیز بابک پاک نیا در خصوص اتهامات این افراد گفته بود:”در این جلسه از دادگاه، قاضی، عنوان اتهامی متهمین پرونده را عوض کرده و به عنوان اتهامی《اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی》تغییر داد. بر همین اساس، عناوین اتهامی پیشین، تحت عنوان 《تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور》و《فعالیت تبلیغی علیه نظام》، حذف و عنوان شد که تمامی اتهامات، تحت عنوان اتهامی جدید می‌گنجد.”

جلسه اول دادگاه رسیدگی به این پرونده در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، با محاکمه آرش کیخسروی، وکیل دادگستری و یکی از ۵ متهم پرونده مذکور، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

همچنین، مهدی محمودیان، زندانی سیاسی و دیگر متهم این پرونده به علت اجبار او مبنی بر پوشیدن لباس زندان علیرغم بخشنامه اخیر سازمان زندان‌ها که بر عدم اجبار زندانیان سیاسی بر پوشیدن لباس زندان تاکید می کند در این جلسه دادرسی حاضر نشده بود.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰، با انتشار گزارشی برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش کیخسروی و مهدی محمودیان را اطلاع رسانی کرده بود.

در تاریخ ۲۳ مراد ماه ۱۴۰۰، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، مریم فرا افراز، مصطفی نیلی و محمدرضا فقیهی، در جلسه ای که برای تنظیم شکایت از مسئولانی که در بحران کرونا موجبات هزینه‌ های جانی و مالی هنگفتی به شهروندان ایران شده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند امنیتی زندان اوین منتقل شدند.

پس از اتمام مراحل بازجویی ها و بازپرسی، محمدرضا فقیهی، در تاریخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه، مصطفی نیلی در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان، مریم افراز در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و آرش کیخسروی هم درتاریخ ۴دی ماه ۱۴۰۰ با تودیع وثیقه، بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شدند.

از میان افراد بازداشت شده مهدی محمودیان، در حال سمری کردن دوران حبس تعزیری خود از بابت پرونده دیگر در اندرزگاه ۸ زندان اوین بسر می برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید