دادگاه انقلاب شیراز؛ جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۶ تن از شهروندان بهایی برگزار خواهد شد

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۶ تن از شهروندان بهایی

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۶ تن از شهروندان بهایی اهل شیراز در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به ریاست محمود ساداتی برگزار خواهد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مرجان غلام پور، مریم اسلامی مهدی آبادی، پریسا روحی زادگان، اسماعیل روستا، بهاره نوروزی، بهنام عزیزپور، ثمره آشنایی، رامین شیروانی، رضوان یزدانی، سروش ایقانی صغادی، سعید حسنی، شادی صادق اقدم، شمیم اخلاقی، صهبا فرح بخش، صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی، فربد شادمان، فرزاد شادمان، لالا صالحی، مژگان غلام پور سعدی، مهیار سفیدی میاندوآب، نبیل تهذیب، نسیم کاشانی نژاد، یکتا فهندژ سعدی، نوشین زنهاری و ورقا کاویانی، بیست و شش شهروند بهایی اهل شیراز توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی محمود ساداتی در سومین جلسه دادرسی خود محاکمه خواهند شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹، جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات جملگی این شهروندان بهایی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز برگزار شده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، این شهروندان بهائی در اولین جلسه دادرسی خود در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز حاضر شدند اما با توجه به نقص در پرونده و تکمیل نبودن تحقیقات اداره اطلاعات شیراز و مستندات مورد ادعای آن ارگان‌امنیتی، این پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز بازگردانده شده بود.

در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۸, بهنام عزیزپور, رامین شیروانی, اسماعیل روستا، نوشین زنهاری و سعید حسنی، پنج شهروند بهائی ساکن شیراز از بابت پرونده قضائی آنها که در سال ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در شیراز بازداشت و پس از تودیع قرار وثیقه بطور موقت از بازداشت آزاد شدند جهت حضور در جلسه بازپرسی به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز احضار شده بودند.

لازم به ذکر است، شامگاه ۷ مهر ماه ۱۳۹۵، مرجان غلامپور، مژگان غلامپور، فربد شادمان، فرزاد شادمان، پریسا روحی زادگان، شمیم اخلاقی، صهبا فرحبخش، صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی، مهیار سفیدی، شادی اقدم، ورقا کاویانی، سروش ایقانی و مریم اسلامی، چهارده تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز در پی یورش ماموران اداره اطلاعات در این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شده بودند. هشت تن از این شهروندان بهائی پس از طی مراحل بازجوئی در آبان ماه ۱۳۹۶, تعداد ۸ نفر از این افراد هر یک با تودیع قرار وثیقه ای با مبالغ ۲۰۰ میلیون تومان بطور موقت از بازداشت آزاد شدند. همچنین در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۵, شمیم اخلاقی ، فربد شادمان و ورقا کاویانی, هر یک با قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند.

در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۵، نوشین زنهاری، بهنام عزیز پور، سعید حسینی، رامین شیروانی و اسماعیل روستا و یکتا فهندژ سعدی، در منزل شخصی یکی از دوستان خود از سوی ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند.

همچنین در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۹۸، نبیل تهذیب و نعیم قائد شرقی، دو شهروند بهایی دیگر در ارتباط با همین پرونده، توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت شدند.

یکتا فهندژ, در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۲ برای بار دوم از سوی ماموران اداره اطلاعات شیراز از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت کشور” مجددا بازداشت و بمدت ۲ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ تحت بازجوئی قرار گرفته بود و با اتمام مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

یکتا فهندژ سعدی همچنین در تیرماه ۱۳۹۵، برای بار سوم توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز در منزل شخصی خود بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی از این شهروند بهائی، وی را به مدت ۸۱ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر, معروف به پلاک ۱۰۰ نگهداری کردند و در نهایت با قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

با ارجاع پرونده یکتا فهندژ به دادگاه انقلاب, این شهروند بهائی در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۳، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز، توسط محمود ساداتی، از بابت اتهامات《تبلیغ علیه نظام》و《اقدام علیه امنیت کشور》به حمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

با ارجاع پرونده یکتافهندژ, به دادگاه تجدیدنظر, پرونده این شهروند بهائی از سوی شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس مورد بررسی مجدد قرار گرفت و حکم صادره از سوی دادگاه بدوی به ۲ سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی تقلیل یافت و در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۵ یکتا فهندژ سعدی، جهت اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری، بازداشت و به بند زنان زندان عادل آباد شیراز منتقل شد که پس از طی۷۴ روز به علت نقض حکم در دیوان عالی کشور تا بررسی مجدد پرونده موقتا آزاد شد.

لازم به ذکر است, پیش از انتقال “یکتا فهندژ” به زندان عادل آباد شیراز حکمی به این شهروند بهائی بعنوان متهم پرونده ابلاغ نشده بود و در زمان این انتقال نیز فرصت بسیار کمی جهت جمع آوری وسایل شخصی به وی داده شده بود.

در تاریخ شنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶، ماموران اداره اطلاعات شیراز، در پی یورش به منزل یکتا فهندژ، بدون داشتن حکم قضائی پس از تفتیش منزل و ضبط تمامی کتب، لپ‌تاپ، گوشی و کلیه وسایل صاحبخانه و میهمانان وی که همه بهائی بودند را ضبط کرده اعلام کردند احضاریه ای مبنی بر مهلت ۵ روزه جهت معرفی خود به پلاک ۱۰۰ به یکتا فهندژ سعدی ابلاغ خواهند کرد. این ابلاغ در حالی صورت گرفته بود که یکتا فهندژ به مرخصی اعزام شده بود و برای چهارمین بار به اداره اطلاعات شیراز احضار شد.

این شهروند بهایی در آذرماه سال گذشته توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شیراز به صورت غیابی به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در پی اعتراض وی به رای صادره پرونده مجددا به شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان فارس ارجاع شد. در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ دادگاه تجدیدنظر این شهروند بهائی برگزار شده بود. وی نهایتا در این جلسه دادگاه از اتهامات مطروحه تبرئه شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید