دادستان تهران؛ با آزادی مشروط رضا مهرگان زندانی سیاسی و فعال مدنی مخالفت شد

رضا مهرگان

دادستان تهران با درخواست آزادی مشروط رضا مهرگان، فعال مدنی و زندانی سیاسی مخالفت کرد.  او در حال سپری نمودن محکومیت پنج سال حبس خود می باشد. مصادیق اتهامات وارده به وی تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، رضا مهرگان، از امضا کنندگان بیانیه استعفای علی خامنه ای و زندانی سیاسی در پی مخالفت دادستانی تهران با درخواست آزادی مشروط برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین فراخوانده شد. این زندانی سیاسی، در حال تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری پنج ساله خود است.

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”در تماس تلفنی که از طرف دادسرای زندان اوین با رضا مهرگان گرفته شد به او اعلام شد که باید امروز خود را به زندان اوین معرفی کند و وقتی رضا مهرگان گفت نتیجه درخواست آزادی مشروط من چه شده؟ به او اعلام شد که درخواست او رد شده و چنانچه امروز به زندان اوین مراجعه نکند دستور بازداشت و ضبط سند وثیقه گذار او صادر خواهد شد.”

لازم به ذکر است، رضا مهرگان، در تاریخ پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تودیع وثیقه به مرخصی ۱۴ روزه اعزام شد اما با توجه به درخواستی که برای آزادی مشروط او دا ه شده بود مدت مرخصی این زندانی سیاسی تا زنان اعلام نتیجه نهایی آزادی مشروط تمدید شده بود.

این فعال مدنی، پیشتر هم در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰، پس از تودیع وثیقه برای انجام کارهای درمانی خود از قبیل بیماری قلبی، فشارخون و سایر امور درمانی به مرخصی ۵ روزه اعزام و در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰، پس از اتمام مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگشته بود.

رضا مهرگان، در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به ریاست احمد زرگر و مستشار شعبه خسرو خلیلی و مهد برجی، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی تبرئه شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی « تجمیع جرائم » مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای رضا مهرگان اجرائی است.

مجموع اتهامات تفهیم شده به رضامهرگان، در خصوص بیانیه ای است که این فعال مدنی به همراه ۱۳ تن دیگر از فعالان مدنی برای استعفای علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی امضا کرده بودند.

این فعال مدنی و زندانی سیاسی، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی محاکمه و در مجموع به تحمل ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و بعنوان مجازات تکمیلی هم ۲ سال تبعید به روستای جعفرآباد، از توابع شهرستان آرین واقع در استان خراسان جنوبی محکوم شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۳۹۸، رضا مهرگان، در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی که در یکی از روستاهای شهرستان رامسر بود پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی، پیش از آن و در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸, از سوی ۳ نفر افراد ناشناس درحالی که در خیابان در حال تردد بود بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و آسیبهای فیزیکی بسیاری به سر و صورت وی وارد شده بود.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دفعات در صحبتهای خود ادعا کرده که《در ایران هیچ شهروندی به صرف انتقاد مورد پیگرد قضائی و بازداشت قرار نمی گیرد》اما اینگونه رفتارهای قهرآمیز حقیقت ماجرا از سرکوب و گسترش فضای امنیتی در ایران را نشان می دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید