هشدار درباره بهره‌برداری جمهوری اسلامی از سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل “آلنا دوهان” به ایران

آلنا دوهان

شماری از کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشر طی نامه‌ای خطاب به “آلنا دوهان” که جهت بررسی موضوع “نقض احتمالی حقوق بشر به واسطه تحریم‌های قهری و یک‌جانبه” به ایران سفر کرده است، درباره اقدامات فریبکارانه جمهوری اسلامی در انحراف توجه‌ها از سوابق نقض حقوق بشر در ایران هشدار دادند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این نامه به امضای گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری، احمدرضا حائری، فعال حقوق بشر، کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، صدرا عبداللهی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیأت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، رسیده است.

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته است در ادامه عینا می آید:

مطلع شدیم که آن جناب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی موضوع ” نقض احتمالی حقوق بشر به‌واسطه تحریم‌های قهری و یک‌جانبه ” به کشور ما سفر کرده‌اید. از همین رو و با توجه به این‌که جمهوری اسلامی به گزارشگر ویژه حقوق بشر مجوز سفر به ایران را نداده، ولی شما موفق به دریافت مجوز شده‌اید، لازم است نکاتی را به‌ اختصار در میان بگذاریم.

بدیهی است که اطلاع یافتن از مواضع مقامات رسمی جمهوری اسلامی، بدون انجام این سفر و از طریق نمایندگان دیپلماتیک این حکومت در مقرهای سازمان ملل نیز امکان‌پذیر بود. اکنون که شما برای تهیه گزارشی همه‌جانبه به ایران سفر کرده‌اید، لازم است با فعالان مدنی، اقتصادی و سیاسی مستقل از جمهوری اسلامی و همچنین مستقل از دولت‌هایی که در تقابل با ایران هستند هم دیدار کرده و نظرات آن‌ها را نیز جویا شوید.

چنان‌چه این ملاقات‌ها انجام نشود و با توجه به سابقه‌ ناراستی و عدم شفافیت حکومت اسلامی در ارائه اطلاعات، این شائبه در افکار عمومی مطرح خواهد شد که جنابعالی نمی‌خواهید و یا اجازه ندارید نظرات منتقدان جمهوری اسلامی را بشنوید.

لذا این احتمال قوت می‌گیرد که براساس مناسباتی غیرشفاف که در ارتباطات برون‌مرزی حکومت سابقه هم دارد، توافقی از پیش صورت گرفته‌ است و این به حیثیت سازمان ملل متحد ضربه خواهد زد.

خوب است به این نکته‌ مهم هم توجه داشته باشید که در کشور ما ده‌ها تشکل به نام تشکل‌های (NGO) مدنی، صنفی، سیاسی، … وجود دارند که در عمل تشکل‌های ساخته حکومت‌ بوده و صرفا بازتاب‌دهنده مواضع جمهوری اسلامی هستند. بنابراین گفتگو با نمایندگان چنین NGOهایی نمی‌تواند شما را از وضعیت حقیقی جامعه و مردم ایران مطلع کند.

خانم دوهان، موضوع اساسی دیگری که لازم است از آن مطلع باشید این است که جمهوری اسلامی و نمایندگان آن که با شما گفتگو می‌کنند، نمایندگان اکثریت مردم ایران نیستند، زیرا جایگاه کنونی ایشان برآمده از سازوکاری دموکراتیک نیست.

ساختار غیردموکراتیک، فساد سیستماتیک و همچنین ناکارآمدی حکومت، موجب شده‌است که بیش و پیش از ” تحریم‌های قهری یک‌جانبه ” این خود حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای آن است که موجبات فشار اقتصادی بر مردم و نقض آشکار و فاحش حقوق بشر در ایران را به وجود آورده‌اند.

در پایان زنهار می‌دهیم، چنان‌چه در این سفر پیرو برنامه‌های ازپیش تنظیم شده‌ای که اعلام شده‌ است، فقط در پی ملاقات با کارگزاران جمهوری اسلامی و دیدار با نهادهای به‌ ظاهر مدنی ولی ساخته حکومت‌ باشید، اعتبار جنابعالی و سازمان ملل خدشه‌دار شده و این رویکرد ناشفاف در حافظه تاریخی مردم و فعالین مدنی ایران ثبت خواهد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید