اسکندر لطفی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان مریوان در نهمین روز از اعتصاب اعتراضی خود به مکانی نامعلوم منتقل شد

اسکندر لطفی

اسکندر لطفی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان اهل شهرستان مریوان در نهمین روز از اعتصاب غذا به مکان نامعلومی منتقل شد. او تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت بلاتکلیفی و اعمال فشار برای اعتراف اجباری اعتصاب غذا کرده بو.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، اسکندر لطفی، فعال صنفی فرهنگیان، اهل مریوان که در بازداشت اداره اطلاعات این شهرستان بسر می برد در نهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود به مکان نامعلومی منتقل شد.

بر اساسا این گزارش، اسکندر لطفی از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه در بازداشت بسر می برد. این فعال صنفی فرهنگیان‌، پیش از این هم با پرونده سازی توسط نهادهای امنیتی مریوان مواجه شده بود.

صالح نیکبخت، وکیل مدافع اسکندر لطفی ضمن‌اعلام این هنر در صفحه شخصی خود نوشت:”موکلم اسکندر لطفی معلم که از ۹ روز پیش اعتصاب غذا کرده است از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شده، جانش در خطر است.”

بیخبری از وضعیت اسکندر لطفی در نهمین روز اعتصاب غذای این فعال صنفی فرهنگیان در حالی است که در تاریخ ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، دو عضو کانون صنفی معلمان شهرستان مریوان از توابع استان کردستان برای بازجویی‌های بیشتر به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین در تهران منتقل شدند.‌

لازم به ذکر است، اسکندر لطفی، در تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت بلاتکلیفی و اعمال فشار برای اعتراف اجباری اعتصاب غذا کرد.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد:”اسکندر لطفی، به همراه شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، رضا شهابی، آنیشا اسدالهی، حسن سعیدی و کیوان‌مهتدی با سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر ۲ نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند در ارتباط بودند و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.”

اسکندر لطفی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی سراسری معلمان ایران که مناسبت روز معلم و همزمان با روزجهانی کارگر در شهرهای کشور در حال برگزار بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پیشتر هم در تاریخ ۷بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ شهرستان سنندج، با اتهام نشراکاذیب و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، با وکالت صالح نیکبخت، محاکمه و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از تبرئه از اتهام تبلیغ علیه نظام از بابت اتهام نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

اسکندر لطفی، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۳۹۸، پس احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود و سپس با تودیع قرار کفالت تا اتمام مراحل دادرسی بطور موقت آزاد شد.

اسکندر لطفی، در جریان تحصن سراسری معلمان ایران در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ هم توسط یکی از ارگانهای امنیتی استان کردستان احضار و بازجوئی شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید