بازداشتگاه اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی دو فعال مدنی

آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی

آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی، دو فعال مدنی علیرغم اتمام مراحل بازجویی ها از حق ملاقات محروم هستند.  هنوز از مصادیق اتهامات وارده به این دو فعال مدنی، اطلاعی در دست نیست. خانواده این دو بازداشتی گفته اند: “به بهانه بازجویی ممنوع الملاقات شده اند.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنجشنبه دو تیر ماه ۱۴۰۱، آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی، فعالان مدنی محبوس و بلاتکلیف در زندان اوین علیرغم اتمام مراحل بازجویی به دستور بازپرس پرونده از حق ملاقات محروم هستند.

بر اساس این گزارش، ‍آنیشا اسدالهی، پیش‌تر هم در پی پرونده سازی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تحمل حبس و شلاق محکوم شده بود.

فرزانه امیری جاه، مادر کیوان مهتدی ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”فرزانه امیری جاه ،مادر کیوان نوشت:”امروز به ملاقات کیوان و آنیشا رفتیم و متوجه شدیم، ممنوع الملاقات هستند. پرسیدیم چرا؟ گفتند، همه کسانی که در رابطه با این پرونده هستند فعلا ممنوع الملاقات هستند. باز هم پرسیدیم چرا؟ گفتند، ما نمی دانیم، بروید از دادسرا بپرسید.”

در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی با خانواده خود ملاقات کرده و گفته بودند که به اتاق ۳ نفره در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شدند.‌

لازم به ذکر است، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی آنها بازداشت و به سلول انفرادی بند۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شدند.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ مریم《آنیشا》اسدالهی و کیوان مهتدی با سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر ۲ نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند با رضا شهابی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

آنیشا اسدالهی، پیشتر هم در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام آزاد شد.

این فعال مدنی، برای دومین بار در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات طی‌ مراحل بازجوئی ۴۵ روز بعد به بند زنان زندان اوین منتقل دپو در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۸، توسط ایمان‌افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تفهیم اتهام و در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۸، از بابت اتهامات《اخلال در نظم و آسایش عمومی》،《تبلیغ علیه نظام》و《اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی》 محاکمه شد و پس از تبرئه از اتهام《تبلیغ علیه نظام》و《اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی》، فقط از بابت اتهام《اخلال در نظم عمومی》به ۶ ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

با توجه به عدم اعتراض آنیشا اسدالهی به حکم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، این فعال کارگری در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت شد و در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید