گزارشی از آخرین وضعیت رضا شهابی، فعال کارگری در دوازدهمین روز از اعتصاب خود در زندان اوین

رضا شهابی

رضا شهابی، فعال کارگری در حالی دوازدهمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر می گذارد که از حقوق اولیه یک متهم محروم است. خانواده این فعال کارگری با مراجعه به زندان برای ملاقات، مطلع شده اند که حق ملاقات از وی گرفته شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز جمعه سوم تیر ماه ۱۴۰۱، رضا شهابی، فعال کارگری و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در دوازدهمین روز از اعتصاب غذای خود در محرومیت از حق ملاقات با خانواده خود بسر می برد.‌ با توجه به سابقه سکته مغزی در دی ماه سال ۱۳۹۶ تداوم بازداشت و حبس این فعال کارگری در سلول انفرادی و زندان می تواند منجر به خطرات جانی برای او بشود.‌

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”روز پنجشنبه ربابه رضایی همسر رضا شهابی، پس از مراجعه به زندان اوین و درخواست ملاقات متوجه شد که به دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای زندان اوین،‌ رضا شهابی به همراه کیوان مهتدی، آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری نژاد و حسن سعیدی،‌ محمد حبیبی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، از حق ملاقات محروم هستند و پس از اعتراض خانواده این افراد مسئولان زندان گفتند این دستور بازپرس پرونده است.”

لازم به ذکر است، حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۱، با انتشار ۲ گزارش، محرومیت از حق ملاقات محمد حبیبی، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، که در حال حاضر در بندهای ۲۰۹ وزارت اطلاعات و بند۲۴۰حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را اطلاع رسانی کرده بود.

در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۴۰۱، رضا شهابی، پس از اطلاع یافتن از تمدید ۱ ماهه قرار بازداشت او و در اعتراض به تداوم بازجوئی ها و عدم رعایت حقوق شهروندی او در دوران بازجوئی با اعلام این جمله《عمومی به به بند ۲۰۹ آمدم و افقی به بهشت زهرا میروم》اعتصاب غذا کرد.

در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، پس از مراجعه ربابه رضایی همسر رضا شهابی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین بازپرس اعلام کرد با توجه به تمام نشدن بازجوی ها قرار بازداشت رضا شهابی برای ۱ ماهه دیگر تمدید شد.

تمدید قرار بازداشت رضا شهابی برای مدت ۳۰ روز دیگر در حالی صورت گرفت که این فعال کارگری در تاریخ ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، اعلام کرده بود فشار خون او به ۱۶ رسیده و بخشی از صورت او بی حس شده است. این فعال کارگری سابقه سکته مغزی را در دورانی که در زندان رجائی شهر کرج دوران حبس خود را سپری می کرد دارد.

رضا شهابی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی او بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان‌ امنیتی منتقل شد.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ رضا شهابی با سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر ۲ نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

وزارت اطلاعات در خصوص سیسیل کوهلر و همسر او مدعی شده این زوج با اتهاماتی همچون جاسوسی، تلاش برای ایجاد ناامنی و ایجاد آشوب در کشور و شکل‌دهی به اعتراضات صنفی معلمان و کارگران ایران، مواجه هستند.

رضا شهابی، در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، به همراه چندین تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با دریافت ابلاغیه های کتبی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین به پلیس امنیت تهران احضار و تهدید شدند.‌

رضا شهابی، از جمله فعالان کارگری ایران است که به دفعات توسط وزارت اطلاعات با پرونده سازی‌های گوناگون از قبیل؛ احضار، بازداشت، بازجویی، بازپرسی و محکومیت به حبس تعزیری را دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید