دادگاه انقلاب ارومیه؛ شاکر بهروز زندانی سیاسی مجددا به اعدام محکوم شد

شاکر بهروز

دادگاه انقلاب ارومیه با صدور دادنامه ای شاکر بهروز، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه را مجددا به اعدام محکوم کرد. این زندانی سیاسی پیش تر توسط دادگاه انقلاب این شهر به مصادیق اتهاماتی همچون اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق مبارزه مسلحانه – بغی به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، شاکر بهروز، فرزند: سلیم, اهل دیزج مرگور از توابع شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، پرونده این زندانی سیاسی پیشتر به دنبال لغو حکم اعدام توسط شعبه دیوان عالی کشور جهت دادرسی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شده بود. شاکر بهروز از بابت بخش دیگر پرونده خود به اتهام قتل مامل محمدی، از اعضای سپاه پاسداران هم‌به اعدام محکوم شده است.

لازم به ذکر است، شاکر بهروز، در تاریخ ۲۰شهریور ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست علی شیخ لو با اتهام《اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق مبارزه مسلحانه – بغی》به اعدام محکوم شده بود. این حکم در تیر ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه دیوان عالی کشور نقض و پرونده شاکر بهروز به شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه بعنوان شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

شاکر بهروز، از بابت بخش دیگری از پرونده قضایی خود هم‌ در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۹، به اتهام《قتل مامل محمدی، از اعضای سپاه پاسداران》توسط شعبه یک دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به جرائم نوجوانان استان آذربایجان غربی، به اعدام محکوم شده است.

پیش از این نیز یک منبع آگاه از پرونده شاکر بهروز در خصوص این زندانی سیاسی گفته بود:”شاکر بهروز، در پاییز ۱۳۹۷ پس از دریافت امان‌نامه و بازگشت از اقلیم کردستان، خود را به اداره اطلاعات ارومیه معرفی کرد و پس از ۱۴ روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه آزاد شد. پس از ۳ ماه از آزادی این ‌بار در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷، توسط اطلاعات سپاه ارومیه به اتهام قتل مامل محمدی، از اعضای سپاه پاسداران، بازداشت و به مدت ۱ سال و ۱۸ روز در بازداشتگاه پادگان المهدی سپاه ارومیه تحت بازجویی و شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت.”

این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد:”پس از پنج ماه بازداشت و نگهداری در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه، این زندانی سیاسی به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و پس برگزاری یک جلسه چند دقیقه به اتهام 《عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران》به ۵ سال حبس محکوم شد.”

این منبع مطلع همچین گفته بود:”بازجویان سپاه بارها در زمان بازجویی‌ها به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند که دریافت امان‌نامه از اداره اطلاعات و هماهنگی با این نهاد امنیتی در جهت بازگشت به ایران برای وی سنگین تمام خواهد شد و اگر از ابتدای وی خود را به سپاه معرفی می‌کرد با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌ شد. در واقع سناریوسازی علیه این زندانی سیاسی در ادامه رقابت‌های این دو نهاد امنیتی صورت گرفته است.”

این منبع مطلع خاطرنشان کرد:”ماموران امنیتی خانواده همسایه شاکر بهروز که از اعضای سپاه پاسداران بود و چند وقت پیش کشته شده را تهدید کردند که اگر از شاکر بهروز به اتهام قتل شکایت نکنند حقوق ماهیانه آنها از بنیاد شهید قطع خواهد شد. این در حالی است که خانواده مقتول اعلام کردند از شاکر بهروز شکایتی ندارند چون او را قاتل مامل محمدی نمی‌دانند و اعلام کردند حاضرند این مسئله را در هر دادگاهی شهادت دهند. همچنین، همه شاهدان شاکر بهروز نامه نوشته و وکیل او نامه آنها را به دادگاه داده بود و آنها حاضر به قسامه برای شهادت خود در دادگاه هستند که شاکر بهروز در زمان وقوع قتل مامل محمدی در مغازه بوده نه در مکان وقوع قتل.”

این زندانی سیاسی، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، بدون اعلام قبلی از بند ۱-۲ زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهر منتقل و پس از مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در حالی که شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی را متحمل شده بود در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، به زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید