در پی یورش ماموران گارد زندان اوین نقاشی و دست نوشته چند زندانی توقیف شد

سیامک نمازی، مراد طاهباز، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان

در پی یورش ماموران گارد زندان اوین به اندرزگاه چهار سالن چهار این زندان دست نوشته ها، نامه های خصوصی، نقاشی و دیکر لوازم شخصی برخی از زندانیان امنیتی محبوس توقیف شد. نامه‌ها و نقاشی های چند زندانی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان، را توقیف کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱، ماموران گارد زن تن اوین با یورش به اندرزگاه چهار سالن چهار این زندان پس از تفتیش برخی وسائل شخصی از قبیل دست نوشته ها، نامه های خصوصی، نقاشی و دیگر لوازم شخصی و قانونی برخی از زندانیان امنیتی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان را توقیف کردند.

حجت‌کرمانی وکیل دادگستری، ضمن تأیید این خبر گفت:”این مسئله به اطلاع مسئولان دایره نظارت بر محکومان امنیتی و دادسرای امنیت تهران رسیده و امیدوار هستیم که تمامی وسایل شخصی و قانونی این زندانیان فوراً به آنها باز گردانده شود.”

این وکیل دادگستری بیان داشت:”بر طبق اظهارات موکلین اش، تعداد زیادی مامور پس از بیرون کردن زندانیان از اتاق و بدون حضور آنها، اقدام به بازرسی نموده اند و بدون دستور قضایی دست‌نوشته‌ها، نامه‌های خصوصی، نقاشی ها، عکس والدین، کتاب و حتی وسایل و لوازم قانونی را که تماماً از فروشگاه زندان تهیه کرده‌اند، بدون تنظیم صورتجلسه ای با خود برده‌اند. مضافاً اینکه به برخی از معدود وسایلی که در اختیار این زندانیان است نیز آسیب جدی وارد شده است.”

حجت کرمانی افزود:”هرچند بازرسی امری قانونی محسوب می‌شود ولی اولاً مطابق مقررات قانونی این امر می‌بایست با حفظ کرامت انسانی و حریم خصوصی زندانیان و با رعایت حدود شرعی و قانونی انجام شود، ثانیا‌ً در هیچ بازرسی ای بدون دستور قضایی، مامورین حق ضبط دست نوشته ها و نامه‌های خصوصی یا عکسهای خانوادگی ونقاشی های افراد را که به صورت قانونی و از طریق مجاری قانونی در اختیار آنان قرار گرفته است، ندارند. ضمن آنکه هر بازرسی قانونی باید در حضور فرد و با تنظیم صورتجلسه باشد.تا همانطور که قانونگذار پيش بينی کرده از سوءاستفاده های احتمالی بعدی جلوگیری شود.”

این وکیل دادگستری ضمن درخواست استرداد فوری وسایل قانونی و دست نوشته ها و نامه های خصوصی موکلین خود اعلام کرد:”در وضعیت موجود هیچ مسئولیتی در قبال سوء استفاده یا انتشار دست نوشته های موکلین بر عهده ایشان نبوده و هر گونه سوء استفاده احتمالی از آنها بر عهده کسانی است که نسبت به توقیف غیرقانونی آن اقدام کردند.”

لازم به ذکر است، که محمدباقر نمازی از مقام‌های سابق یونیسف و استاندار خوزستان،‌ پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران بود. او که برای پیگیری وضعیت فرزندش به تهران رفته بود در اسفند ۱۳۹۴ بازداشت شد. فرزند او، سیامک نمازی، در مهرماه ۱۳۹۴، در جریان سفری به ایران بازداشت شد و به همراه پدر خود توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام《جاسوسی از طریق همکاری با دولت آمریکا》هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند و این‌حکم عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تائید شد.

همچنین، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۹۸،‌ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با صدور دادنامه ای سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه را در مجموع به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، به ۶ سال حبس تعزیری، مراد طاهباز،‌ به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، هومن جوکار و طاهر قدیریان هر یک به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. / امتداد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید