گزارشی از آخرین وضعیت زینب جلالیان زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان یزد

زینب جلالیان

زینب جلالیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان یزد دوران حبس ابد توام با تبعید خود را سپری می کند. این زندانی پیش تر توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام های محاربه از طریق عضویت در حزب پژاک و اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران، به اعدام محکوم شده بود که این حکم با فشار نهاده های حقوق بشری به حبس ابد تخفیف پیدا کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، زینب جلالیان، زندانی سیاسی تبعیدی محبوس در بند زنان زندان یزد، در حالی پانزدهمین سال از حبس ابد خود را سپری می کند که مسئولان قضایی و امنیتی هیچگونه توجهی به مطالبات و خواسته های او نمی کنند.

بر اساس این گزارش، او در سال ۱۳۸۶، با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و سپس حکم او پس از تائید در دیوان عالی کشور با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر کرد.

یک‌منبع نزدیک به زینب جلالیان در خصوص آخرین وضعیت او به گزارشگر کمپین گفت:”پس از آنکه زینب جلالیان به زندان یزد تبعید شد خانواده او با مشکلات بسیاری برای ملاقات با او مواجه هستند. از یک طرف مسافت و از طرف دیگر هم مشکلات بیماری او که سالهاست با آن دست به گریبان است. زینب از بیماری نارسایی کلیه، مشکلات گوارشی، روده و ناخونک چشم به شدت رنج می برد اما از درمان قطعی محروم است و این در حالی است که پزشک بهداری تاکید کرده که زینب باید برای درمان بیماری ها به بیمارستان اعزام شود اما درباره توجه به مخالفت ضابط امنیتی پرونده این انتقاد صورت نگرفته است.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، زینب جلالیان، بدون اطلاع قبلی از زندان مرکزی خوی خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده بود و در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه همان سال خانواده او متوجه شدند که زینب جلالیان به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.‌

در حالی که زینب جلالیان در زندان قرچک ورامین بطور بلاتکلیف و هیچگونه توضیحی از بابت انتقال او محبوس شده بود در تاریخ ۵ تیر ماه ۱۳۹۹، پس از انتقال به مکانی نامعلوم و نگرانی خانواده او از وضعیت فرزندشان و پیگیری های علی جلالیان، پدر این زندانی سیاسی در نهایت از طریق واحد ابلاغ و اطلاع رسانی قوه قضائیه پیامکی مبنی بر انتقال زینب جلالیان به زندان مرکزی کرمان دریافت کرد.

در ادامه انتقال های مستمر زینب جلالیان، در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۳۹۹، از زندان کرمان بدون اطلاع قبلی به زندان دیزل آباد استان کرمانشاه منتقل شد و در آبان ماه ۱۳۹۹، به زندان یزد تبعید شد.

زینب جلالیان, زندانی سیاسی در حالی دوران حبس ابد خود را در زندان یزد سپری می کند و از حق مرخصی و اعزام به مرکز درمانی محروم است. در تیر ماه سال ۱۳۹۸،‌ در زمانی که مسئولان سازمان زندانها برای بازدید به زندان شهرستان خوی مراجعه کرده بودند به هنگام بازدید از بند زندان دادستان خوی که همراه این افراد بود به زینب جلالیان اعلام کرده بود برای اعطای مرخصی و اعزام به مرکز درمانی باید بصورت کتبی ابراز پشیمانی خود را اعلام کند و تا آن زمان از همه حقوق یک زندانی محروم است.

با افزایش احتمال قطعی شدن حکم اعدام زینب جلالیان، در داخل و خارج ایران با اجرای این حکم، مخالفت‌هایی از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر صورت گرفت و سازمانهای حقوق بشری با راه اندازی کارزارهای بین المللی خواستار لغو حکم اعدام زینب جلالیان شدند. که نهایتا در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۰، حکم صادره اعدام بر علیه زینب جلالیان لغو شد و این حکم به حبس ابد تقلیل پیدا کرد و این زندانی سیاسی تا به امروز ۱۵سال از محکومیت حبس ابد خود را در زندان های مختلف کشور سپری کرده است.

زینب جلالیان, در تاریخ ۱۳ آذرماه سال ۱۳۸۷، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرمانشاه به ریاست قاضی مرادی به اتهام عضویت در پژاک و اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی در ایران به اعدام محکوم شده بود. این حکم پس از اعلام اعتراض به شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه ارجاع شد و عیناً و تایید شد. پس از ارجاع پرونده زینب جلالیان به دیوان عالی کشور در زمستان سال ۱۳۸۸ حکم صادره به تایید دیوان عالی کشور هم رسید. این زندانی سیاسی در اسفند ۱۳۸۸ به صورت غیرمنتظره از زندان کرمانشاه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و پس از تحمل ۵ ماه سلول انفرادی و بازجوئی در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات مجددا به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه بازگردانده شده بود.

به دنبال تلاش‌های زیادی که برای لغو حکم اعدام زینب جلالیان از سوی خانواده و فعالان حقوق بشر صورت گرفت، حکم اعدام این زندانی سیاسی در آبان ماه سال ۱۳۹۰، با عفو علی خامنه ای از اعدام به حبس ابد کاهش یافت.

زینب جلالیان، در اسفند ماه سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای اداره اطلاعات کرمانشاه بازداشت شد و پس از تحمل ۳ماه بلاتکلیفی در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات کرمانشاه به اتهام《عضویت در پژاک》تفهیم اتهام شد و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی به کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید