گزارشی از تداوم بازداشت پنج شهروند بهایی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز

نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، ⁧الحان هاشمی و حنان هاشمی

نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، ⁧الحان هاشمی و حنان هاشمی، شهروندان بهایی ساکن شیراز کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه چهارم مرداد ۱۴۰۱، نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، ⁧الحان هاشمی و حنان هاشمی علیرغم گذشت هفت روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز بسر می برند.

یک منبع مطلع در خصوص این شهروندان بهایی گفت: «این شهروندان پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شدند و همچنان تحت بازجویی قرار دارند.»این شهروندان روز ⁧سه شنبه ۲۸ تیر، همراه با تفتیش منزلشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، ⁧الحان هاشمی ۱۸ ساله، حنان هاشمی ۲۲ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهائی ساکن شیراز روز ⁧سه شنبه ۲۸ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند.

سه روز پیش جامعه جهانی بهائی طی بیانیه ای از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران، طی ۵۰ روز گذشته خبر داد و این اقدامات را نشان‌ دهنده تشدید کارزار سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی در ایران عنوان کرد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید