دادگاه انقلاب تهران؛ ششمین جلسه دادگاه جمشید شارمهد، فعال سیاسی بدون حضور وکیل مدافع برگزار شد

جمشید شارمهد

ششمین جلسه دادگاه جمشید شارمهد، فعال سیاسی و از اعضای گروه تندر، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این ششمین جلسه دادگاه با ریاست ابوالقاسم صلواتی، است که بدون حضور وکیل مدافع برگزار شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۴مردادماه ۱۴۰۱، جمشید شارمهد، شهروند ایرانی- آلمانی، فعال سیاسی و از اعضای گروه تندر، در ششمین جلسه دادرسی خود توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه و بخشی از دفاعیات خود را ارائه کرد. تا این لحظه جمشید شارمهد در شش جلسه دادگاه بدون حضور وکیل مدافع مورد نظر خود محاکمه شده است.

در این جلسه دادرسی، دفاعیات خود را از بابت اتهام دست داشتن او در انفجار حسینه شیراز به دادگاه ارائه کرد.

ابوالقاسم صلواتی در ابتدای این جلسه از دادگاه با فراخواندن متهم جمشید شارمهد به جایگاه از وی خواست تا در برابر اتهامات درج شده در کیفرخواست از دفاع کند.

جمشید شارمهد پس از معرفی خود در جایگاه متهم این پرونده مورد سوال قرار گرفت.

ابوالقاسم صلواتی در خصوص اتهامات جمشید شارممهد از او سوال کرد و جمشید شارمهد در ابتدای دفاعیات خود تاکید کرد:”موارد مطرح شده را قبول ندارم.”

در ادامه دادگاه قاضی صلواتی از متهم خواست تا در خصوص نحوه جذب به انجمن پادشاهی تندر و هدایت آن و انفجار حسینه شیراز توضیح دهد.

متهم شارمهد گفت:”فعالیت من زمانی شروع شد که در حال مهاجرت از آلمان به آمریکا بودم.”

جمسید شارمهد گفت:”در سال ۲۰۰۲ در آمریکا شرکت نرم افزاری تشکیل دادم و در ادامه به برخی از موضوعات مربوط به تاریخ ایران و اسلام علاقه مند و آنها را تبلیغ کردم.”

پس از طرح چند سوال توسط ابوالقاسم صلواتی و تشریح جوابها توسط جمشید شارمهد در انتهای این جلسه دادرسی ابوالقاسم صلواتی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت:”زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۷ بهمن، ۱ و ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ و ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱، به ترتیب جلسات اول، دوم، سوم، چهارم و پنچم دادگاه جمشید شارمهد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار و پس از خوانده شدن کیفرخواست و تفهیم اتهام او برگزار شد.

در حالی جمشید شارمهد از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم است که ذبیح الله خدادادیان، در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، سخنگوی پیشین قوه قضائیه، در نشست خبری با رسانه های داخلی ایران مدعی شده بود که جمشید شارمهد در یک روند عادلانه دادرسی در حال محاکمه است.

پرونده جمشید شارمهد در دو بخش، که بخش اول در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و بخش دوم آن هم توسط شعبه دادگاه کیفری ۱ تهران در حال بررسی است.

نکته حائز اهمیت در جلسات دادگاه جمشید شارمهد، عدم اجازه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به متهم برای انتخاب وکیل مورد نظر و منتخب، جهت ارائه دفاع از موکل خود در برابر اتهامات تفهیم شده به او است.

چندی پیش غزاله، دختر جمشید شارمهد اعلام کرد:”به وکیل انتخابی خانواده اجازه دسترسی به پرونده داده نشده و شاه‌محمدی، بازپرس پرونده، وکیلی را به پدرم معرفی کرده و گفته است، همین آدم فقط می‌تواند دسترسی به پرونده داشته باشد.”

غزاله شارمهد در ادامه اعلام کرد: “فردی به نام دردی‌زاده، ‌که خود را وکیل دادگستری معرفی کرده، در تماسی با خانواده گفته است که در قبال ۲۵۰ هزار دلار، می‌تواند وکالت پرونده را قبول کند، مبلغی که غزاله شارمهد می‌گوید خانواده توان پرداخت آن را ندارد.”

در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات از بازداشت فردی بنام ماسماتوس، نزدیک به جمشید شارمهد، خبر داد.

همچنین در مهر ماه ۱۴۰۰ هم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، با انتشار اطلاعیه ای از بازداشت فردی بنام ماسماتوس، مرتبط با پرونده جمشید شارمهد خبر داد.

در آن گزارش وزارت اطلاعات مدعی شد: “ماسماتوس، اولین فردی بود که خبر ترور علی محمدی از دانشمندان هسته ای را در سایت خود منتشر کرد.”

لازم به ذکر است، جمشید شارمهد، در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، در سفری که به‌ کشور امارات متحده عربی داشت توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در هتل محل اقامت خود بازداشت و به ایران منتقل شد.

این فعال سیاسی ایرانی – آلمانی، از اعضای انجمن پادشاهی ایران و از بنیانگذاران گروه تندر، مدیریت رادیو تندر را پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند برعهده داشت.

همچنین، جمشید شارمهد از لحظه بازداشت خود از حق درمان، دسترسی به وکیل مورد نظر خود و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم و در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می شود.

گروه تندر، در سال ۱۳۷۸، توسط فتح الله منوچهری بانام مستعار فروند فولادوند آغاز به کار کرد اما پس از ناپدید شدن منوچهری از سال ۱۳۸۵، جمشید شارمهد، رهبری این گروه را بعهده گرفت. / به نقل از میزان،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید