استان مازندران؛ تخریب منزل شش شهروند بهایی در روستای روشنکوه

تخریب منزل شش شهروند بهایی

در جریان یورش ماموران امنیتی و لباس شخصی، منازل مسکونی دستکم شش شهروند بهایی در روستای روشنکوه از توابع استان مازندران تخریب شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱، منازل شش تن از شهروندان بهایی ساکن روستای روشنکوه در شهر ساری از توابع استان مازندران، توسط ارگانهای دولتی تخریب و اراضی برخی دیگر از بهائیان هم مصادره شد. این اقدام بدون ارائه حکم و یا اخطار قبلی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، ساعت شش صبح روز گذشته، حدود ۲۰۰ مامور زن و مرد به همراه ماموران نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی با مسدود کردن راه های ورودی و خروجی این روستا، مانع از ورود و خروج ساکنین آن شدند و زمین کشاورزی شهروندان بهائی ساکن این روستا متعلق به کیهان قنبری، ساسان علوی، امید قنبری، قوام‌الدین ثابتیان، هادی چلنگری و آرمان قلی‌نژاد را با ماشین آلات راه سازی سنگین تخریب کردند.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”یکی از زنان کهنسال روستا به علت ورود یکباره و برخورد خشن ارگانهای دولتی بیهوش شد و پس از گذشت چندین ساعت وی را به بیمارستان منتقل کردند. همچنین این ماموران به دلیل عدم توان ماشین های سنگین برای ورود به آن بخش، موفق به تخریب خانه بهزاد ذبیحی نشدند.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ نیز، منازل دستکم سه تن از شهروندان بهائی در روستای روشنکوه بدون ارائه حکم و یا اخطار قبلی به دست نیروهای دولتی تخریب و اراضی زمین‌های شماری از این شهروندان توسط ارگان‌های دولتی مصادره شد.

زمین های اهالی روستای روشنکوه در حالی تخریب و مصادره می شود که بیش از ۷۰ سال است این اراضی در اختیار مالکان آن بوده و زمین های جنگلی محسوب نمی شده است.

در سال ۱۳۹۵، اداره منابع طبیعی استان مازندران ادعا کرد که ۱۴ قطعه از زمین‌های این روستا پیشتر جنگل بوده و بهاییان با تصرف این اراضی جنگلی اقدام به ساخت‌وساز و کشاورزی کردند. بنا بر همین ادعا این اداره قصد تخریب و قلع‌ و قمع این اراضی را دارد. از موارد دیگر آزار و اذیت ساکنین این روستا، ندادن جواز ساخت‌ و یا پایان کار به ساکنین بهایی می‌باشد؛ این در حالی است که سایر روستاهای مسلمان‌نشین منطقه به‌ راحتی اقدام به ساخت‌وساز می‌ کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید