امیرسالار داوودی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شد

امیرسالار داوودی

امیرسالار داوودی، زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه چهار سالن دو زندان اوین به کرونا مبتلا شده است. او پیش تر توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهام‌های تشویش اذهان عمومی، توهین به رهبری و تشکیل گروه و دسته به قصد برهم زدن امنیت کشور، به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱،‌ امیرسالار داوودی، زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۴ زندان اوین در پی ابتلا له ویروس کووید۱۹ از دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی و حق درمان محروم است. وی پیش تر دو سال و هفت ماه از مجموع حبس تعزیری ۱۰ ساله خود را سپری کرده و باید هفت سال و ۴۱ روز دیگر را برای تحمل حبس در زندان سپری کند.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”این زندانی سیاسی در پی تب و لرز و و درد شدید بدن که از روز پنجشنبه هفته گذشته از آن رنج می برد پس از مراجعه به بهداری زندان مسئولان بهداری از از ان۹ام‌آزمایش تشخیص کرونا از امیرسالار داوودی سر باز زدند و او در حال حاضر از حق درمان محروم و در وضعیت خطرناکی بسر می برد.”

لازم به ذکر است، امیرسالار داوودی، در تاریخ ۵ تیر ماه ۱۴۰۱، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین جهت پیگیری وضعیت پرونده خود بدون اعلام قبلی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود بازداشت و به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد.

امیرسالار داوودی، در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران به اتهام تشویش اذهان عمومی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام توهین به رهبری، به تحمل ۲ سال حبس تعریری، از بابت اتهام تشکیل گروه و دسته قصد برهم زدن امنیت کشور، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴، اشد مجازات برای وی لازم به اجرا شد.

در خصوص روند برگزاری جلسه دادرسی به پرونده امیرسالار داوودی لازم به اشاره است که این جلسه دادگاه در غیاب نماینده دادستان برگزار شد و با استناد به ماده ۳۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری حضور نماینده دادستان در جلسه محاکمه اجباری است و از سوی ديگر در جلسه محاکمه امیرسالار داوودی دادگاه علنی هم نبود.

امیرسالار داوودی، در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰، توسط به شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران بعنوان شعبه هم عرض به ریاست محمدرضا عموزاد محاکمه و در مردادماه ۱۴۰۰ امیر رئیسیان وکیل مدافع امیر سالار داوودی از تائید حکم صادره قبلی یعنی مجموعا ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد و اعلام کرده بود که به این حکم اعتراض خواهد کرد که پس از اعلام اعتراض پرونده امیرسالار داوودی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به مستشاری عباس علی حوزان و قاضی خلیلی، ارجاع شد.
در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰، امیرسالار داوودی، درحالی که ۲ سال و ۷ ماه از مجموع حبس تعزیری خود را سپری کرده بود پس از تائید در خواست اعاده دادرسی در شعبه ۴۱ دیوانعالی کشور و تائید اعمال ماده ۴۷۷ از قانون مجازات اسلامی بر پرونده این وکیل دادگستری همزمان با ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان از زندان رجائی شهر کرج آزاد شده بود.‌

این وکیل دادگستری، در تاریخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰، بدون اعلام قبلی از اندرزگاه ۸ زندان اوین به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده بود.

امیر سالار داوودی، در تاریخ ۱۱ خردادماه ۱۳۹۸، از بابت اتهامات《تشکیل گروه و کانال تلگرامی به قصد براندازی نظام》،《 همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا》،《تبلیغ علیه نظام》،《توهین به مقامات قضائی》 و《توهین به رهبری》 در مجموع به تحمل ۳۰ سال حبس تعزیری و تحمل ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد و پس از امتناع از اعلام اعتراض به علت ناعادلانه بودن روند دادرسی در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۹۸، حکم صادره بدوی بر علیه او عینا تائید شد.

همچنین جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرسالار داوودی، در تاریخ های ۲۸ فروردین ماه و ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ۹ اتهام و در ۲ پرونده برگزار شده بود.

امیرسالار داوودی، در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در دفتر کار خود در تهران، بازداشت و به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین که متعلق به قوه قضائیه است منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی در مرحله بازپرسی با اتهامات《تبلیغ علیه نظام》و 《توهین به مقامات》توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای اوین تفهیم اتهام شد و با صدور کیفرخواست پرونده این وکیل دادگستری در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۷، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده بود.

همچنین پرونده دوم امیر سالار داوودی، تحت عناوین اتهام《همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا》و《تشکیل گروه برای براندازی نظام》در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بود که این پرونده هم پس از اتمام مراحل بازپرسی و تنظیم کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید