گزارشی از آخرین وضعیت مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین / بیستمین روز از اعتصاب غذای او و عدم دسترسی به خدمات پزشکی

مصطفی تاجزاده

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین از حقوق اولیه یک متهم محروم و در بیستمین روز اعتصاب غذا است. او به اتهام های اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، تفهیم اتهام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز جمعه ۲۱مرداد ماه ۱۴۰۱، امیر حسین آبادی، وکیل مدافع مصطفی تاجزاده، از بیستمین روز اعتصاب غذای این فعال سیاسی و محرومیت وی از دسترسی به خدمات پزشکی و رعایت نشدن حقوق موکل خود به عنوان یک متهم در دوران بازجویی خبر داد.

امیر حسین آبادی وکیل این فعال سیاسی گفت:”با اینکه من هنوز نتوانسته ام ملاقاتی با آقای تاجزاده داشته باشم، اما آقای پوربابایی از دیگر وکلای پرونده روز گذشته با نامه ای که از دادگاه گرفته بود، جهت ملاقات با ایشان به زندان رفت اما علیرغم دستور قضایی مبنی بر ضرورت حضوری بودن ملاقات با آقای تاجزاده برای تنظیم وکالت‌نامه محقق نشد و موکل هم در اعتراض به کابینی بودن ملاقات از حضور در کابین انصراف داد و به زندان بازگشت.”

حسین آبادی ادامه داد:”اعتراضی که آقای تاجزاده دارد، به نحوه بازداشتش است. اینکه در ساعتی غیرمتعارف تعداد کثیری مامور به منزل ایشان روند و به آن شکلی که بازگو شد، موکلم را بازداشت کنند، اصولی نیست.”

وی افزود:”غیر از ۳ مورد تماس آقای تاجزاده با خانواده اش، تاکنون وی قادر به ملاقات با وکلا و خانواده خود نشده و چنانکه من مطلع شدم، بیستمین روزی است که موکلم روزه دار است. این طبیعی ترین شکل ممکن است که شخص بازداشتی به وضعیت خود معترض باشد و تلاش کند اعتراض خود را از هر طریقی که می تواند نشان دهد.”

وی همچنین در خصوص وضعیت جسمانی تاجزاده خاطرنشان کرد:”از نظر رسیدگی پزشکی، بهتر است رسیدگی های دقیق تری توسط پزشکان بیرون از زندان انجام شود.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با رسانه های داخل کشور از تفهیم اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مصطفی تاجزاده خبر داده بود.

همچنین، فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده، در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱، نسبت به تداوم بی خبری از وضعیت این فعال سیاسی و ممانعت بازجویان سپاه پاسداران برای برقراری تماس و ملاقات وی با همسرش خبر داده بود.

مصطفی تاجزاده، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی او پس از تفتیش منزل و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و بند۲الف زندان اوین منتقل شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات هم در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی ۹ ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، مصطفی تاجزاده توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این فعال سیاسی، در بهار سال ۱۳۹۳ به علت نوشتن نامه‌ای از درون زندان اوین به علی خامنه ای، به تحمل ۱ سال دیگر حبس تعزیری محکوم شد.

مصطفی تاجزاده، در آذر ۱۳۹۳، در حالی که حدود ۴ سال از حبس تعزیری خود را سپری کرده بود به مرخصی ۳ روزه اعزام شد و با توجه به غیبت در مرخصی به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در شعبه ۴۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری محکوم شد.

در نهایت مصطفی تاجزاده، در بامداد ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۷ ساله خود از زندان اوین آزاد شده بود. /به نقل از روزنامه شرق،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید