فریبا عادلخواه؛ زندانی سیاسی و شهروند ایرانی _فرانسوی با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت

فریبا عادلخواه

فریبا عادلخواه، زندانی سیاسی دو تابعیتی، پس از اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱، فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی _فرانسوی و زندانی سیاسی، پس از اتمام مرخصی پنج روزه خود برای تحمل ادامه حبس به زندان بازگشت. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود است.

بر اساس این کزارش، فریبا عادلخواه، در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱، پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام کوتاه مدت اعزام شده بود و صحبتهایی از تبدیل حبس او به نظارت قضایی و تحمل ادامه کیفری این شهروند دو تابعیتی با پابند الکترونیکی به میان آمده بود.

این شهروند دو تابعیتی، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹، پس از تودیع وثیقه و نصب پابند الکترونیکی آزاد شد اما در دی ماه ۱۴۰۰، بصورت ناگهانی، برای تحمل ادامه حبس تعزیری اش به زندان اوین بازگردانده شد.

فریبا عادلخواه، در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محاکمه و در تاریخ ۲۷ اردیلهشت ماه همان سال، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم و تبلیغ علیه نظام ، در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تائید و با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل ۵ سال آن برای این شهروند دوتابعیتی اجباری شد.

همچنین، در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸، فریبا عادلخواه، که پیشتر توسط بازپرس شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین با اتهامات جاسوسی و تشویش اذهان عمومی، تفهیم اتهام شده بود پس از تبرئه از این ۲ اتهام کیفرخواست صادره بر علیه وی با اتهامات اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم و تبلیغ علیه نظام، تنظیم شد.

در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، در خصوص بازداشت فریبا عادل خواه و درخواست کنسولگری فرانسه جهت دسترسی به وی گفته بود:”این فرد جز متهمانی است که اخیرا دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده هنوز فرصت مناسب برای اطلاع رسانی در این باره نیست.”

عادل خواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی، ساکن پاریس، مدتی پس از بازگشت به ایران در تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۳۹۸, توسط سپاه پاسداران و با اتهام جاسوسی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

فریبا عادل خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی، در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.

پژوهش‌های فریبا عادل خواه، عمدتاً درباره مسائل زنان و دیگر آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی در افغانستان و ایران بوده است. او در پژوهش‌های خود همچنین به جنگ و مالکیت ارضی و مدارس مذهبی و نهادهای اجتماعی و سیاسی در افغانستان نگریسته و در پدیده‌های مهاجرت و دوری و فرهنگ مذهبی مردم بویژه ایرانیان و افغانی‌ها اندیشه کرده است.

عادل خواه، نویسنده کتاب‌هایی همچون انقلاب باحجاب ، زن مسلمان ایرانی و مدرن بودن در ایران، است و اخیرا هم کتاب دیگری با نام هزار و یک مرز ایران ، سفر و هویت، است و این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل