گزارشی از آخرین وضعیت واله زمانی، فعال کارگری محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین

واله زمانی

واله زمانی، فعال کارگری محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین به صورت بلاتکلیف محبوس شده است. او بیش از او ماه است که تحت بازجویی قرار دارد. ‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، واله زمانی، فعال کارگری، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از تاریخ بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین محبوس و از حقوق اولیه یک متهم محروم است.

بر اساس این گزارش، این فعال کارگری از تاریخ ۹ خردادماه ۱۴۰۱، در بازداشت و تحت بازجویی است.‌ هنوز از اتهام‌های انتسابی به این فعال کارگری اطلاع دقیقی در دست نیست.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”واله زمانی به توجه به بیماری هپاتیت که از آن رنج می برد در وضعیت خطرناکی قرار دارد و با توجه به اینکه چندین مرحله خون بالا آورده رنگ روی او زرد شده و آنزیم های کبد وی بالا رفته است.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”وی در زندان امکان دسترسی واله زمانی به موادغذایی و تغذیه مناسب بسیار محدود است و از بیماری‌ چسبندگی ریه نیز در رنج است با توجه به محدودیت اکسیژن در سلول انفرادی با مشکل تنفسی نیز مواجه شده است و طی این مدت فقط دو مرحله به بیمارستان اعزام شده اما کار درمانی برای او صورت نگرفته است.”

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۳ مردادماه ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی به تشریح محرومیت واله زمانی از دسترسی به خدمات پزشکی و ممانعت مسئولان زندان اوین از حق درمان وی اشاره کرده بود.‌

لازم به ذکر است، واله زمانی، در دورانی که او در عسلویه بعنوان کارگر مشغول به کار بود به بیماری ریه و گوارش مبتلا شد و برای انجام مراحل درمانی خود در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت و چندی پیش به بیماری هپاتیت حاد مبتلا شده است.

در تاریخ ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱، رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی ایران بدن اشاره به نام واله زمانی مدعی شدند یک جاسوس، را هنگام خروج از کشور در ارومیه بازداشت کردند.‌

واله زمانی، در تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۲ خردادماه جهت بازجوئی به بند ۲۴۰ حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و سپس بند۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل شد.‌

واله زمانی، در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۹ هم در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی او در شهرک اندیشه از توابع شهرستان شهریار بازداشت و پس از چند ساعت بازجوئی آزاد شده بود.

این فعال کارگری، در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۶، در جریان برگزاری تجمع فعالان مدنی در اعتراض به وضعیت وخیم زندانیان محبوس در زندان رجائی شهر کرج بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه نیروهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۹۶، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

این فعال کارگری و عضو پیشین سندیکای نقاشان استان البرز، در اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۶، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی کوتاه آزاد شده بود.

پس از آن واله زمانی، در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷، به شعبه بازپرسی در دادسرای امنیت در زندان اوین احضار و بازپرسی شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید