اجرای احکام دادسرای اوین؛ علیرضا فرشی جهت ادامه تحمل حبس احضار شد

علیرضا فرشی

علیرضا فرشی، فعال ترک (آذربایجانی) که در مرخصی درمانی به سر می‌برد، با دریافت ابلاغیه ای، جهت تحمل ادامه دوران محکومیت خود به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. او پیش‌تر توسط دادگاه کیفیر فشافویه به درگیری و ضرب و جرح و اختلال در نظم زندان، به تحمل ۱۱‌ماه و ۱۵‌ روز حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ علیرضا فرشی، فعال ترک (آذربایجانی) جهت ادامه تحمل حبس احضار شد.

بر اساس ابلاغیه ای که به تازگی توسط دادسرای اوین صادر و به آقای فرشی ابلاغ شده است، وی باید جهت ادامه تحمل حبس خود را به شعبه ۱ اجرای احکام این مرجع قضایی معرفی کند.

آقای فرشی در تاریخ ۱۹ دیماه ۱۴۰۰، از زندان تهران بزرگ به مرخصی درمانی اعزام شد و سپس تحت عمل جراحی پیوند قرنیه صورت قرار گرفت.

در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۱، علیرضا فرشی در پرونده ای مشترک با هشت تن از زندانیان سابق زندان تهران بزرگ توسط شعبه ۱۰۱ کیفری دادگاه عمومی فشافویه، هر یک به تحمل ۱۱‌ماه و ۱۵‌ روز حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند. اتهام مطروحه علیه این شهروندان “درگیری و ضرب و جرح” و “اختلال در نظم زندان” عنوان شده بود.

در تاریخ  ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰، علیرضا فرشی و چند تن دیگر از زندانیان، پس از بروز درگیری و ضرب و شتم، به حسینیه سالن ۹ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ منتقل شدند. آنها پیش از این، در دیدارهای صورت گرفته با مسئولان زندان، از عدم اجرای اصل تفکیک جرائم انتقاد کرده بودند.

یک روز بعد از بروز درگیری در زندان تهران بزرگ و ضرب و شتم زندانیان، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اخبار منتشر شده ضمن تایید اخبار در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: «درخصوص خبر غیردقیق درگیری در زندان تهران بزرگ همین بس که؛ زندان محفل فرهیختگان نیست بلکه محفل مجرمان است. با وجود کنترلها؛ اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست. در بند مجرمین امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.»

علیرضا فرشی در اسفندماه ۱۳۹۲ به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه تا پایان زمان دادرسی آزاد شد.

آقای فرشی در سال ۱۳۹۵ و در مرحله بدوی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان از بابت اتهام “مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور” به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک از توابع استان خوزستان محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید تقلیل یافت.

آقای فرشی نهایتا در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ جهت تحمل دوره محکومیت ۲ ساله خود بازداشت شد. این فعال ترک (آذربایجانی) هنگام بازداشت از ناحیه چشم دچار مصدومیت شد و روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، از زندان تهران بزرگ به مرخصی درمانی ۳ روزه اعزام شد که علیرغم تاکید چشم پزشک متخصصش مبنی بر نیاز مبرم برای جراحی روی چشم این زندانی سیاسی، مسئولین زندان از تمدید مرخصی برای وی امتناع کردند.

آقای فرشی در حالی که دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کرد اخیرا در پرونده‌ای دیگر در خصوص بازداشت او در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در تهران  توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به ۲ سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه ها و کار اجباری به مدت ۲ ماه و ۴ ساعت در بخش بازیافت شهرداری شهر تهران محکوم شد. این حکم خردادماه ۱۴۰۰ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، عینا تایید شد.

در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰، هجده سازمان حقوق بشری و مدنی از جمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی بی قید و شرط آقای فرشی شدند. در این بیانیه از مسئولان مربوطه خواسته شده تا ضمن رسیدگی فوری به وضعیت پزشکی این زندانی، مامورانی که با وی بدرفتاری کرده و او را مورد خشونت و ضرب شتم قرار داده اند، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

آقای فرشی آبان‌ماه ۱۴۰۰، در پی بروز درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، به همراه ۱۳ تن دیگر از زندانیان به سالن ۱ تیپ دو این زندان منتقل شد. انتقال این زندانیان به سالن ۱ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با حضور شماری از مقامات زندان، بصورت اجباری و علیرغم شرایط غیراستاندارد و نامناسب این سالن صورت گرفته است.

علیرضا فرشی، دارای کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف، اهل شهرستان مرند واقع در استان آذربایجان شرقی و ساکن تهران است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید