اعزام باتیر شاه محمد اف به بیمارستان

«باتیر شاه محمد اف» زندانی محبوس در بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج صبح روز جاری سه شنبه ۲۴ شهریور ماه به بیمارستان اعصاب و روان اعزام شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «باتیر شاه محمد اف» تبعه ترکمنستان که از بیماری های اعصاب و روان و همچنین ناراحتی پوستی رنج می برند ساعت ۶:۳۰ صبح روز جاری سه شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۴ به بیمارستان اعزام شده است.
این زندانی پیش تر نیز در روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۳ به علت فشارخون بالا و خونریزی شدید از ناحیهٔ بینی در خواب به بصورت اورژانسی به بهداری زندان منتقل شده بود.
همچنین وی پیش از این به دفعات متعدد از درد کلیه‌هایش به بهداری زندان منتقل و از مسکن‌های قوی برای درد کلیه‌هایش استفاده می‌ کرده است.
«باتیر شاه محمد اف» در دی‌ماه ۱۳۸۷، به عنوان تاجر وارد ایران شده است. او گفته که نماینده شرکت تجارتی روسی است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.
وی در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، به همراه مترجمش «چارلی محمد مراد اف» و چهار تبعه‌ی دیگر کشور ترکمنستان به اتهام جاسوسی برای دولت روسیه و ترکمنستان بازداشت شدند.
وی در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین، جهت “اخذ اعتراف اجباری”، از سوی بازجویان مورد “بدرفتارى” و “شکنجه‌هاى روحى و جسمى” قرار گرفته بود.
این زندانی در نهایت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام “جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان” و نیز “تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى”، به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شد، اتهامی که هرگز نپذیرفته است.
محکومیت وی در حالی صورت گرفته است که مجازات اتهام جاسوسی طبق ماده ۵۰۱ در قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال، به عنوان سقف مجازات جاسوسی در نظر گرفته شده است.
«باتیر شاه محمد اف» در زمان بازداشت، ۹۵۰ گرم فلز کمیاب Europiom، به ارزش حدود ۵ میلیون دلار به همراه داشته است که گفته شده قرار بوده است وی به یک مشتری در کشور پاکستان تحویل دهد. اما فلز مربوطه بدون ارائه به آزمایشگاه، از سوی بازجو به عنوان مواد رادیواکتیو قلمداد شده است.
«چارلی محمد مراد اف» هم پرونده ای وی که به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شده بود در اسفند ماه ۱۳۹۳ پس از گذشت پنج سال و اندی به دولت ترکمنستان استرداد شده است.
«باتیر شاه محمد اف» در نامه‌ای که پیش تر در روز شنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» ارسال شده بود گفته “متوجه شدم در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند.”
متن کامل نامه استمداد این زندانی در پی می‌آید.
با سلام…
اینجانب باتیر شاه محمد اف فرزند امان محمد اویچ، در سال ۲۰۰۹ در ماه ژوئن، به اتهام واهی جاسوسی دستگیر شدم… در هنگام دستگیری کسی به نام چاری محمد مراد اف به همراه من دستگیر و به بیست و یک سال حبس و خودم به بیست سال، بدون وکیل و بدون مترجم و بدون حضور نماینده سفارت محکوم شدیم… که متوجه شدم در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند.
و جالب اینکه هم‌پرونده‌ای خودم نیز در پنجاه روز گذشته که یک سال از من بیشتر حبس داشت، بعد از پنج سال و اندی به کشور ترکمنستان تحویل داده شد… ولی اینجانب همچنان در زندان رجایی شهر هستم و تاکنون خبری مبنی بر آزادی به من داده نشده است…
بنابراین از تمامی مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل متحد تقاضای کمک دارم… زیرا در این ایام زندان هنوز کسی از مسوولان ایرانی به طور درست به من جواب نداده‌اند و همچنان بی‌گناه در زندان مانده‌ام؛ تقاضای کمک از نهادهای حقوق بشری دارم…
باتیر شاه محمد اف
زندان رجایی شهر کرج
 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید