دادسرای ماهشهر؛ دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عباس دریس و محسن دریس، برگزار شد

عباس دریس و محسن دریس

جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عباس دریس و برادر او محسن دریس دریکی از شعب دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، عباس دریس و برادر او محسن دریس، دو شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ماهشهر به ریاست سید مهران مهمان نواز، محاکمه و بخش پایانی دفاعیات متهمان این پرونده ارائه شد.‌ جلسه اول دادرسی به این پرونده چندی پیش تشکیل و بخشی از دفاعیات متهمان پرونده و وکلای آنها اخذ شده بود.

براساس این گزارش، عباس دریس و محسن دریس در این جلسه دادرسی دفاعیات خود را از بابت اتهامات محاربه از طریق قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشینکف، حمل سلاح جنگی و تیراندازی با اسلحه کلاشینکف  و اخلال در نظم عمومی، به قاضی دادگاه ارائه و طی روزهای آینده حکم آنها صادر خواهد شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱، فرشته تابانیان، وکیل مدافع متهمان این پرونده تعیین تاریخ رسیدگی به پرونده عباس و محسن دریس را اطلاع رسانی کرده بود. 

عباس دریس در جلسه اول دادرسی خود که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس از زندان شهرستان ماهشهر برگزار شده بود بخشی از دفاعیات خود را از بابت اتهام (محاربه و قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشینکف) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق حمل اسلحه جنگی) و محسن دریس هم از بابت اتهام(محاربه و قدرت نمایی با سلاح جنگی کلاشینکف)، (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی) به قاضی مهران مهمان نواز، ارائه کرده بودند.

یک‌ منبع آگاه از پرونده عباس دریس و محسن دریس به حقوق بشر در ایران گفت:”این پرونده در بخش دوم هم با اتهام ارتکاب قتل رضا صیادی کویخ، مامور یگان ویژه نیروی انتظامی، در شعبه دادگاه کیفری ۱ شهرستان ماهشهر از توابع استان خوزستان در حال رسیدگی است که در این بخش اتهام عباس دریس مباشرت در قتل مرد مسلمان از طریق تیراندازی ۳ گلوله با اسلحه جنگی کلاشینکف و اتهام محسن دریس هم معاونت در قتل عمدی رضا صیادی کویخ، مامور نیروی انتظامی(نوپو)از طریق در اختیار قرار دادن اسلحه جنگی، عنوان شده است.”

این‌منبع مطلع در تشریح اتهام قتل مامور نیروی انتظامی منتسب به عباس دریس افزود:”عباس دریس متهم به مباشرت در قتل یک نیروی امنیتی از طریق شلیک سه گلوله جنگی به او شده است. این در حالی است که بنا به نظریه پزشکی قانونی گلوله ها از فاصله ۸۰ الی ۱۲۰ متری شلیک شده و به قلب، پیشانی و گلوی رضا صیادی کویخ اصابت کرده ام نکته در خور فکر و نظر این هست که دقت در تیراندازی به این شکل نیازمند تبحر نظامی بالا و مهمتر از همه استفاده از قناسه است که برادران دریس با توجه به اسناد و مدارک پرونده چنین سلاحی ندارند و فقط از کلاشینکف استفاده کردند. نکته دوم آنکه گلوله از یک سمت وارد و از سوی دیگر خارج شده و پزشکی قانونی به همین دلیل امکان تشخیص نوع سلاح را نداشت. همچنین پس از اعتراض برادران دریس به نظریه کارشناسی سلاح و مهمات، موضوع به هیئت سه نفره کارشناسی سلاح و مهمات ارجاع داده شده و هیئت عنوان کرده(با توجه به فاصله و نوع اسلحه به کار رفته، تیراندازی منجر به قتل میتواند توسط عباس دریس انجام شده باشد). یعنی هیئت کارشناسی سلاح هم نمیتواند با اطمینان کامل بگوید که با این سلاح و از این فاصله ۳ شلیک دقیق انجام شده است.”

محسن دریس و برادر او عباس دریس، در تاریخ ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸، توسط ماموران اطلاعات سپاه ابوالفضل العباس، بازداشت شدند و در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰، پرونده آنها به حسن سالمی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر از توابع استان خوزستان، برای انجام‌ تحقیقات و تنظیم کیفرخواست ارجاع شد.

در حالی این اتهامات به عباس دریس نسبت داده شد که او در دوران بازجویی و بازپرسی ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرک چمران اما دخالت در بستن جاده این شهرک و آتش زدن لاستیک را رد کرد اما حسن سالمی، بازپرس دادسرای ماهشهر قرار بازداشت موقت ۲ ماهه برای او صادر کرد و پرونده او برای انجام تحقیقات به اطلاعات سپاه استان خوزستان ارجاع شد.

با آغاز مراحل بازجویی، عباس دریس با توجه به فشارهای فیزیکی و شکنجه های صورت گرفته بر او به شلیک با اسلحه کلاشینکف به سمت ماموران نیروی انتظامی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ اقرار کرد اما در مراحل بازپرسی ضمن رد این اتهامات منکر شلیک و قتل رضا صیادی کویخ، مامور نیروی انتظامی(نوپو)شد.

در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام مراحل بازپرسی و تحقیقات کیفرخواست عباس دریس توسط ماجد هاشمیان پور، بازپرس دیگر شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ماهشهر از توابع استان خوزستان تنظیم و در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۹، پس از تائید دادیار شعبه مذکور برای تعیین تاریخ دادرسی و شعبه دادگاه به دادگستری استان خوزستان ارجاع شد.

عباس دریس و برادر او محسن دریس، از لحظه بازداشت، از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر و ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری محروم بودند و جملگی اقاریر اخذ شده از آنها از طریق شکنجه و برخوردهای قهرآمیز گرفته شده است.‌

اعتراضات موسوم به آبان ۱۳۹۸، از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸، با هدف اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و در پی گسترش تورم و گرانی کالاها و خدمات برگزار شد تا روز ۲۸ آبان ماه همان سال ادامه پیدا کرد و در جریان این تجمعات تعداد بسیاری از شهروندان در شهرهای ایران کشته، زخمی و تعداد بسیاری نیز بازداشت و به احکام‌ حبس تعزیری و یا اعدام محکوم شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید