اعتراض‌های سراسری؛ انتقال جمعی از زندانیان سیاسی و مدنی از زندان اوین به رجایی شهر کرج بدون اطلاع قبلی

زندانیان سیاسی و مدنی

مسئولان زندان اوين بدون اعلام قبلی جمعی از زندانیان سیاسی را به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند.‌ این زندانیان همراه با ضرب و جرح به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اند. انتقال این زندانیان به دلایل نامعلومی صورت گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ در ساعات پایانی شنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، در ادامه اجرای انتقال زندانیان سیاسی از زندان اوین، دستکم ۴۰ تن از این افراد بدون اعلام قبلی به زندان رجایی شهر کرج منتقل و در حال حاضر در بندقرنطینه این زندان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به سر می برند.

یک منبع مطلع  در این‌باره گفت:”پویا مضروب، آرش جوهری، عادل گرجی، یاشار و کاوه دارالشفا، علی افخم ابراهیمی، یاشار تبریزی، یاشار توحیدی و امیرعباس آزرم وند به همراه جمعی دیگر از زندانیان سیاسی از اندرزگاه ۷ زندان اوین با یک دستگاه اتوبوس و با پوشش امنیتی شدید و ماموران گارد مسلح به زندان رجایی شهر کرج منتقل و در حال حاضر در بند قرنطینه این زندان بسر می برند.”

این منبع مطلع افزود:”یاشار تبریزی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از جمله زندانیانی است که به زندان رجایی شهر منتقل شده و این در حالی که است که در پی ضرب و شتم در زندان اوین از ناحیه سر با شکستگی مواجه و سر او باندپیچی شده است.”

تلاش حقوق بشر در ایران برای احراز هویت سایر زندانیان منتقل شده به زندان رجایی شهر کرج ادامه دارد.‌

لازم به ذکر است، آرش جوهری، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۹، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام (تشکیل راه اندازی و اداره کردن دسته‌جات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور) به ۱۰ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ حکم و اعلام تسلیم به رای با کاهش میزان ۱ سوم از مجموع حبس تعزیری آرش جوهری، این فعال رسانه ای با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری لازم به اجرا محکوم شد.

آرش جوهری، در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی موسوم به بند۲الف زندان اوین منتقل شد و پس از حدود ۲ ماه با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

همچنین، یاشار دارالشفا، در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸، در حالی که به علت یک سانحه از ناحیه پا و کمر به شدت آسیب دیده بود توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ این ارگان‌ امنیتی منتقل شد در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شد.
کاوه دارالشفا، نیز در جریان بازداشتهای گسترده فعالان دانشجویی در تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

برادر وی یاشار دارالشفا هم در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸ طی ۲ مرحله در ماه‌های آبان و بهمن ماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل و چندی بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

با آغاز روند دادرسی در مردادماه ۱۳۸۹، یاشار دارالشفا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی)،(تبلیغ علیه نظام) و (توهین به رهبری) محاکمه و در مجموع به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد اما این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

با قطعی شدن حکم، یاشار دارالشفا، در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۱، برای تحمل حبس تعزیری خود بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و از جمله زندانیانی بود که در وقایع ۲۸ فروردین‌ سال ۱۳۹۳ در بند ۳۵۰ زندان اوین مورد ضرب و شتم مأموران گارد زندان قرار گرفت و به سلول انفرادی بند امنیتی۲۴۰ این زندان منتقل شده بود.

در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۵، یاشار دارالشفا، بصورت مشروط پس از تحمل یک سوم از مجموع حبس تعزیری ۵ سال و ۶ ماهه خود از زندان اوین آزاد شده بود.

یاشار و کاوه دارالشفا در تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن دوران محکومیت حبسهای ۱۵ و ۱۰ ماه خود پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت شدند.

یاشار تبریزی، در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود علی شریف زاده از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور)، (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغات ضد نظام) محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این فعال مدنی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در منطقه شهریار واقع در تهران بازداشت شد. وی به دلیل عدم توانایی در تامین قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی، به زندان تهران بزرگ منتقل شد و چندی بعد به زندان اوین منتقل شده بود.‌

عادل گرجی، در تاریخ ۹ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر به اتهام(اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور)به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ۳ ماه فعالیت رایگان در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات و انجمن های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

این فعال دانشجوئی در مرحله بدوی در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، پس از تبرئه از بابت ۲ اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی)، فقط به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد ب هم زدن امنیت کشور)، به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری، ۳ ماه فعالیت رایگان در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات و انجمن های سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود

در تاریخ ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۸، عادل گرجی، در حالی که کمتر از ۱ ماه از آزادی وی با تودیع قرار کفالت گذشته بود با احضار مجدد به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای زندان اوین و تبدیل قرار کفالت به وثیقه ای با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شد.  

عادل گرجی، در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی که به دلیل مخالفت دانشجویان با انتقال دانشکده هنر و معماری از میدان فلسطین به سوهانک برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام مراحل بازجوئی ها با تودیع قرار کفالت آزاد شده بود

این فعال دانشجوئی، برای اولین بار در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس در تهران بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه همان سال، با تودیع قرار کفالت آزاد شده بود

همچنین، یاشار توحیدی، در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.‌

یاشار توحیدی، در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه و چندی بعد به اتهام(اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروههای مارکسیستی) به تحمل ۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام(فعالیت تبلیغی علیه نظام)هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل ۲ سال و ۹ ماه از مجموع این حکم برای یاشار توحیدی لازم به اجرا شد.‌

این فعال سیاسی، در تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود پس از احضار به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین، بازداشت و به این زندان منتقل شد.‌

یاشار توحیدی، پیشتر هم در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، توسط مأموران اطلاعات سپاه در مقابل منزل پدری‌اش در تهران بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و ممانعت بازجویان این ارگان امنیتی برای دسترسی وی به وکیل پس از طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.‌ 

زندانیان محبوس در زندانهای ایران با انواع و اقسام کاستی ها و محرومیت‌ها دست دست پنجه نرم می کنند از یک سو  محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه منطبق با اصول مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر و از سوی دیگر عدم دسترسی به امکانات و وسائل مورد نیاز در دورانی که حبس خود را تحمل می کنند منجر به بروز آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری به آنها می شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید