اعتراض‌های سراسری؛ بی خبری از سعید شیرزاد و برادرش علی شیرزاد علیرغم گذشت بیش از ۱۴ روز بازداشت

سعید شیرزاد علی شیرزاد

سعید شیرزاد و براد او علی شیرازد، علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت همچنان از حق تماس با خانواده خود و سایر حقوق اولیه یک متهم محروم هستند. این دو برادر عصر سه شنبه ۱۲ مهر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ سعید شیرزاد فعال مدنی و زندانی پیشین سیاسی به همراه برادر خود علی شیرزاد، علیرغم گذشت بیش از ۱۴ روز از تاریخ بازداشت از حق تماس تلفنی و یا ملاقات با خانواده خود محروم و هیچ ارگان و ضابطی پاسخگوی خانواده نگران آنها در خصوص مکان نگهداری و اتهامات آنها نیست.

فاطمه شیرزاد، خواهر این سعید و علی شیرزاد در تشریح آخرین وضعیت این افراد در صفحه شخصی خود اعلام کرد:”علی، در این مدت ۱۴ هیچ تماسی با ما نداشته است. اطلاعی از محل نگهداریشون نداریم. نمیدونیم الان کجا و در جه شرایطی هستند. هیچ نهادی پاسخگو نیست. حالمون خوب نیست. خیلی نگرانیم.”

ممانعت از تماس تلفنی سعید و علی شیرزاد با خانواده خود در حالی ادامه دار شده است که غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه چندی پیش بر اجازه برقراری تماس برای افراد تحت بازداشت با خانواده خود تاکید کرد اما ظاهرا ارگانهای امنیتی اعتنایی به صحبت‌های وی نمی کنند.

لازم به ذکر است، عصر سه شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، سعید شیرزاد به همراه برادر خود علی شیرزاد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند و بی خبری از وضعیت این ۲ برادر همچنان ادامه دارد.

سعید شیرزاد، فعال مدنی و از زندانیان سابق سیاسی، در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۶ ساله خود از اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ زندان رجائی شهر آزاد شده بود.

سعید شیرزاد، در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و طی مراحل بازجویی پس از ۱۵ ماه بلاتکلیفی پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده بود.

در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی با صدور دادنامه ای سعید شیرزاد را به اتهام (اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. با صدور این حکم ۱ سال حبس تعلیقی او به حبس تعزیری تبدیل شد و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حبس تعلیقی سعید شیرزاد به بازداشت او در سال ۱۳۹۱ به دلیل حضور در مناطق زلزله جهت کمک به زلزله زدگان مرتبط بود، که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی بر علیه این‌فعال مدنی صادر شده بود و بر اساس دادنامه صادره سعید شیرازد به تحمل ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. پس از اعلام‌ اعتراض و ارجاع پرونده سعید شیرزاد، به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۶، حکم صادره بدوی بر علیه وی عینا تائید شد.

این فعال مدنی، در تاریخ ۱۲ خردادماه ۱۳۹۳، در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و ابتدا به زندان اوین منتقل شد و پس از مدتی برای سپری کردن ادامه حبس خود به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

سعید شیرزاد، در حالی که حبس ۶ ساله خود را تحمل می‌کرد، با دو پرونده جدید دیگر روبه‌رو شد. یکی از این پرونده‌ها که برگرفته از اعتراض سعید شیرزاد و هم بندهای وی در پی انتقال زندانیان سیاسی به بندی فوق امنیتی در زندان رجایی شهر کرج بود، شش ماه حبس تعزیری جدید را برای وی به همراه آورد. این حکم اوایل مهر ماه سال جاری عینا در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید