اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۵ شهروند در شهرهای ایلام، تهران، شیراز، گیلان، آبدانان، سنندج، مریوان، خرم آباد، گیلانغرب و اهواز

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در ایلام، تهران، شیراز، گیلان، آبدانان، سنندج، مریوان، خرم آباد، گیلانغرب و اهواز، دستکم ۲۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌ این افراد در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شده اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر و در جریان اعتراض‌های سراسری، فرزانه سیدی، فرخنده آشوری، کیوان حسینی، محمد نوری، امیرمحمد نوربخش، بابک دانیالی، بهروز شیخی، بهزاد خیری، علی کولیوندی، میلاد اصلانی، وریا دل انگیز، آرمین خیری، موسی پیرانی، مجید حاجیان، علیرضا حسنوند، میترا خیری، زینب خیری، سفسفو خیری، سبیه خیری، وحید خیری، لیلی فاضلی، زهره فاضلی، شعیب فتحی، ایوب فقیرنواز و سعید هیلچی، توسط نیروهای امنیتی در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، تهران، استان فارس، بازداشت شدند.‌

یک منبع مطلع در این‌باره  گفت:”طی روزهای اخیر، فرزانه سیدی، ساکن استان ایلام، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل پدری وی پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه و به زندان ایلام منتقل شد. بازداشت فرزانه سیدی در خصوص اعتراضات سیمای و به ظن همراه داشتن مواد محترقه صورت گرفته است. از مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.”

از سوی دیگر یک‌ فرد مطلع به حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱، فرخنده آشوری، خبرنگار و فعال رسانه ای ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی پس از تفتیش منزل و توقیف لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه، پاسپورت، لپ تاپ، سپس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. علیرغم گذشت چند روز از بازداشت فرخنده آشوری، وب از حق تماس و اطلاع رسانی از وضعیت خود به خانوداه محروم است. از دلایل بازداشت، ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.”

اما روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، علیرضا حسنوند، ساکن شهر خرم آباد مرکز استان لرستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.‌از علت بازداشت، مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

در خبری دیگر، یک منبع آگاه از استان ایلام به حقوق بشر در ایران گفت:”طی روزهای اخیر، میترا خیری – متولد: ۱۳۸۱، زینب خیری – متولد: ۱۳۷۲، سفسفو خیری – متولد: ۱۳۶۳، سبیه خیری- متولد: ۱۳۶۱، وحید خیری، لیلی فاضلی – متولد: ۱۳۶۳ – متاهل و مادر یک فرزند، زهره فاضلی – متولد: ۱۳۷۳، هفت شهروند ساکن استان ایلام از یک خانواده، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به زندان این‌ شهر منتقل شدند.‌ از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و مصادیق حقوقی اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست.”

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر هم در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، سعید هیلچی، شاعر، مترجم و فعال محیط زیست، ساکن شهر اهواز مرکز استان خوزستان، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل پدری وی پس از تفتیش و توقیف برخی وسائلی شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی شد.

این‌ فعال حقوق بشر در تشریح علت بازداشت سعید هیلچی افزود:”این فعال محیط زیست به دفعات فعالیت‌هایی را در مخالفت با اجرای طرح انتقال آب رود کارون و خشکیده شده هورها انجام داده بود و پیشتر هم در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.”

علیرغم گذشت چندین روز از تاریخ بازداشت سعید هیلچی وی از حق تماس و اطلاع رسانی از وضعیت صحت و سلامتش به خانواده محروم است.

اما وبسایت کُردپا هم‌ اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، مجید حاجیان، موسی پیرانی، آرمین خیری، علی کولیوندی، بهزاد خیری، بهروز شیخی و بابک دانیالی، هفت تن از شهروندان ساکن شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام در جریان اعتراضات سراسری در این‌ شهرستان بازداشت شدند.‌ علیرغم گذشت چند روز از تاریخ بازداشت این افراد هیچ یک از آنها با خانواده خود تماس نگرفتند. از مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه و ارگان رسیدگی کننده امنیتی به پرونده آنها اطلاعی در دست نیست.‌

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، میلاد اصلانی، اهل شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت میلاد اصلانی در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی و پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل شخصی اش صورت گرفته است. از مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه و ارگان امنیتی بررسی کننده پرونده وی اطلاعی در دست نیست.‌

در ادامه همچنین، روز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، وریا دل انگیز، فعال مدنی، ساکن شهرستان مریوان از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از مکان نگهداری، علت بازداشت و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، وریا دل انگیز، پیش از این هم‌به سبب فعالیتهای مسالمت آمیز خود با بازداشت و پرونده سازی توسط ارگانهای امنیتی شهرستان مریوان مواجه شده بود و پس از مراحل دادرسی و تحمل حبس از زندان مریوان آزاد شده بود

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، شعیب فتحی و ایوب فقیرنواز، شهروندان ساکن شهرستان گیلانغرب از توابع استان ایلام، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.‌از وضعیت این افراد اطلاعی در دست نیست چرا آنها از لحظه بازداشت امکان دسترسی به تماس با خانواده خود را از دست دادند.‌

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، امیرمحمد نوربخش، دانشجوی رشته روانشناسی در دانشگاه استان گیلان، در شهر تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

امیر محمد نوربخش، اخیرا، در تماسی کوتاه با نزدیکان خود اعلام کرد:”علیرغم گذشت ۲۵ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ محبوس و تا این لحظه امکان آزادی وی میسر نشده است.‌”

از سوی دیگر، محمد نوری، دانش آموخته رشته برق در دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دانشگاه تهران، که از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده علیرغم گذشت ۲۸ روز از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

مجید نوری، پدر این دانشجوی در بازداشت در صفحه شخصی خود اعلام کرد:”جای دانشجو زندان نیست امروز ۲۷ روز از بازداشت فرزندم محمد نوری گذشته اما در این مدت علیرغم پیگیری های صورت گرفته از دادسرای زندان اوین، از نهاد بازداشت کننده، محل نگهداری و وضعیت او اطلاعی نداریم و به شدت نگران فرزندم هستم.”

در خبری دیگر؛ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، کیوان حسینی، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، در محدوده بلوار کشاورز تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. کیوان حسینی پس از بازداشت ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شده و در وضعیت بلاتکلیف بسر می برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید