فریبا دلیر و ناصر نورد گل تپه، دو زندانی  مسیحی از زندان اوین آزاد شدند

فریبا دلیر و ناصر نورد گل تپه

فریبا دلیر و ناصر نورد گل تپه، دو زندانی عقیدتی مسیحی محبوس در زندان اوین آزاد شدند.‌ این افراد با گذشت بخشی از محکومیت خود از زندان اوین آزاد شده اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، ناصر نورد گل تپه و روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، فریبا دلیر، دو نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین پس از تحمل بخشی از مجموع محکومیت حبس خود آزاد شدند.‌ ناصر نورد گل تپه در حال تحمل حبس تعزیری ۱۰ ساله خود از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی و فریبا دلیر هم در سپری کردن محکومیت حبس تعزیری ۲ ساله خود بود.

براساس این گزارش، آزادی این دو نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین پس از تایید درخواست عفو وی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، فریبا دلیر، از تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۲ ساله خود بازداشت و به زندان اوین‌ منتقل شده بود.

فریبا دلیر، در تاریخ ۲۸ تیر ماه سال ۱۴۰۰، در یک آرایشگاه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به همراه همسرش سروش و ۳ نوکیش مسیحی دیگر پس از انتقال به سلول انفرادی در بند۲الف سپاه در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین و همسر او سروش هم به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

در شهریور ماه ۱۴۰۰، فریبا دلیر با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و سروش هم با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.

با آغاز مراحل دادرسی و ارجاع پرونده فریبا دلیر به شعبه دادگاه انقلاب تهران، این نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۰، با اتهام (اقدام‌علیه امنیت ملی) محاکمه و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین همسر این نوکیش مسیحی و ۳ نوکیش مسیحی دیگر هر یک به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران، فریبا دلیر به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و سروش همسر این نوکیش مسیحی به همراه ۳ نوکیش مسیحی دیگر، به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی بدل از ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

اما در خصوص ناصر نورد گل تپه دینر نوکیش مسبحی آزاد شده از زندان اوین لازم‌ به اشاره است، در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، پرونده وی برای اعمال ماده ۴۷۷ اعاده دادرسی، به شعبه ۹ دیوان عالی کشور ارجاع و در اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از رد درخواست ابلاغیه آن را ایمان افشاری وکیل مدافع این نوکیش مسیحی ارسال شده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، درخواست اعاده دادرسی به پرونده این نوکیش مسیحی، پس از ارجاع به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به مستشاری، نصرت الله اعتماد و محمد حمیدی پور و به معاونت، توکل حیدری رد شده بود.

در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور ارجاع و پس از تشکیل جلسه دادرسی، دیوان عالی با استناد به منطبق نبودن این درخواست با هیچ یک از ۷ بند ماده ۴۷۴ از قانون آئین دادرسی کیفری از قبول درخواست اعاده دادرسی سر باز زد.

ناصر نورد گل‌تپه، به همراه سه شهروند تبعه کشور جمهوری آذربایجان، در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۳۹۵ در یک گردهمایی خصوصی بازداشت شدند.

لازم به ذکر است؛ الدار قربانوف، ‌یوسف فرهادوف و بهرام نسیبوف از اعضای کلیسای کلمهٔ حیات در باکو بودند.

ناصر نورد گل تپه به همراه هر ۳ مسیحی بازداشت شده به مدت ۲ ماه در سلول انفرادی زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند و سرانجام از بابت اتهام(اجتماع و تبانی در فعالیت‌های تبشیری) مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

جملگی افراد بازداشت شده پس از گذشت ۴ ماه بازداشت و طی مراحل بازجوئی هر یک با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به طور موقت از زندان آزاد شدند.

الدار قربانوف، ‌یوسف فرهادوف و بهرام نسیبوف, سه شهروند اهل کشور آذربایجان پس از آزادی به کشور شان و نزد خانواده خود بازگشتند./ به نقل از ماده ۱۸،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید