با پایان ۶ سال حبس، رسول بداقی، معلم زندانی در حکمی دیگر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

رسول بداقی که در تاریخ ۱۳ مرداد ماه، شش سال حبس بدون مرخصی اش به پایان رسیده و طی ماه های گذشته در بازداشت موقت در بازداشتگاه دو الف به سر می برد، روز گذشته با ۳ سال محکومیت جدید از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مواجه شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمیته اطلاع رسانی کانون صنفی معلمان ایران، صدور این حکم جدید بر نگرانی خانواده، دوستان و همکاران رسول که شش سال از دیدن او محروم بوده اند و اکنون چند ماهی است که در انتظار آزادی او هستند، افزوده است.
رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در شهریور سال ۸۸ بازداشت و پس از چندین ماه، محاکمه و به شش سال زندان محکوم شد. وی از ابتدای بازداشت تاکنون نتوانسته از حق مرخصی استفاده کند. این زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان رجایی شهر گذراند، ۵ ماه پیش بدون ارائه توضیحی به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شده است.
این فعال صنفی معلمان در طول سال های زندان با عناوین مختلف تحت فشار قرار داشت و در ادامه همین فشارها بود که حکم اخراجش از آموزش و پرورش در زندان به وی ابلاغ شد. علت اخراج در این حکم، غیبت، حضور در گردهمایی‌های اعتراضی فرهنگیان، فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است.
خرداد ماه امسال یکی از اعضای خانواده ی رسول بداقی در گفت و گو با کلمه به فشارها و رفتارهای خشن با خانواده رسول بداقی اشاره کرده و از بازجویی همسر و دختر بزرگ این معلم دربند گفته بود: “روز شانزدهم اردیبهشت زمانی که رسول در انفرادی بود، در اقدامی عجیب ماموران به منزل او رفته و آنجا را مورد تفتیش قرار می دهند. در تفتیش منزل، ستایش و شکیبا دوقلوها بسیار ترسیده بودند و بعد از رفتن ماموران از شدت ترس حالت تهوع داشتند. ماموران لب تاپ، کامپیوتر، تعدادی سی دی ، دوربین و… با خود می برند. بعد همسر رسول و شبنم دختر بزرگ او را روز هفدهم اردیبهشت به شعبه ششم بازپرسی برای بازجویی احضار می کنند، اما با نظر وکیل کانون، آنها هفدهم برای بازجویی نرفتند زیرا پیمان عطار معتقد بود این احضار غیرقانونی است و بایستی دست کم هفتاد و دو ساعت قبل تحویل می شد. اما روز شنبه نوزدهم که همسر و دختر رسول به اوین می روند، در آنجا مورد بازجویی قرار می گیرند. ماموران در رفتار بسیار عجیبی، قصد داشتند از شبنم به زور اقرار بگیرند اما با اعتراض شدید مادرش؛ او را رها می کنند.”
به نظر می رسد بازداشت معلمان و فعالان صنفی، پرونده سازی های جدید در سپاه و احکام جدید در آستانه آغاز سال تحصیلی نه تنها تلاش برای به آرامش رسیدن را نمی رساند بلکه هدف ایجاد بحران و آشوب در این بخش که ارتباط تنگاتنگ با متن جامعه دارد است.
در آستانه ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید شاهد موجی از بازداشت ها در کانون صنفی معلمان از سوی نهادهای امنیتی هستیم، روز نهم شهریور ماه محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی و همچنین پانزدهم شهریور ماه محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان بازداشت شدند.
این در حالی است که محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی پیش از دستگیری، با فانی وزیر آموزش و پرورش دیدار داشته‌اند؛ همچنین محمود بهشتی لنگرودی یک روز پیش از بازداشت طی دیداری با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به بیان مشکلات معلمان پرداخته بود و در مجموع به این نتیجه رسیدند که نوبخت دیدار های منظم هفتگی با اعضای کانون صنفی داشته باشد.
از سوی دیگر رسول بداقی، اسماعیل عبدی و علی اکبر باغانی از گذشته همچنان در زندان بسر می برند.
روز گذشته روزنامه اعتماد در گزارش خود با اشاره به دیدار رییس آموزش و پرورش با خانواده معلمان در بند نوشته که فانی تصریح کرده است: «چند روز پیش خانواده فرهنگیان زندانی شده درخواست دیدار با بنده را داشتند که اجابت کردم و آنها در این نشست گزارش‌هایی ارایه دادند. در حال پیگیری هستم و امیدوارم شاهد آزادی همکاران‌مان همزمان با بازگشایی مدارس باشیم.»
علی مطهری نماینده مستقل مردم تهران هم در مورد بازداشت اعضای کانون صنفی معلمان طی مدت کمتر از ده روز گفته که قوه قضاییه باید درباره بازداشت آن ها توضیح بدهد.
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید