اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۳۱ شهروند در شهرهای مریوان، قروه، آق قلا، گنبد کاووس، سنندج، پیرانشهر، چابهار، تهران، اصفهان، اردبیل، مهاباد، جلفا، زاهدان، سقز، ایرانشهر، تبریز، اهواز، و قشم/ آزادی چهار شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در مریوان، قروه، آق قلا، گنبد کاووس، سنندج، پیرانشهر، چابهار، تهران، اصفهان، اردبیل، مهاباد، جلفا، زاهدان، سقز، ایرانشهر، تبریز، اهواز و قشم، دستکم ۳۱ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین چهار شهروند بازداشت شده در شهرهای سنندج، ایلام، تبریز، شیراز، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند به استثنای حمید افکاری که بدون تفهیم اتهام در شیراز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، محمد حسابی، مینا کاوان، مظفر فلاحی، محسن سنگین آبادی، علی سلیمانی، مهربان سلاق، حمید تورانی، ناصر توسلی، سهیلا خالدیان، هیرش فتاحی، قادر پاک نهاد، عبدالمالک حملی، سجاد دهقانی، نیما انصاری، کیوان نبی، علی مومنی، آرزو خالقی، محمدرضا قیطرانی، علی حاجی، جمشید هرمزی، سارینا صادقی، کیانوش عبدالله زاده، آران صمیمی، فرامرز جمشیدزهی، هدیه پورافروز، معصومه حمید، فاطمه (کاملیا) عرفانیان، دنا شیبانی، مینا کاوان، رامین منصوریار و بهاره ایرانمنش، توسط نیروهای امنیتی در استانهای کردستان، گلستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، تهران، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خوزستان و قشم بازداشت شدند. همچنین حمید افکاری پس از ۲۴ ساعت بازداشت و فرزانه سیدی، نگین کیانی و سوسن رازانی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، دنا شیبانی – متولد: ۱۳۶۷، گرافیست و مربی سنگ نوردی، در جزیره قشم، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز مرکز استان فارس منتقل شد.

یک‌ منبع نزدیک به خانواده دناشیبانی گفت:”وی با توجه به اینکه از تاریخ ۲۸ مهر ماه برای دیدار با خواهر خود به جزیره قشم سفر کرده بود ماموران امنیتی به هنگام بازداشت وی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و سایر وسائل دیجیتال دنا شیبانی و خواهر وی را توقیف کرده و به همراه دنا با خود بردند.”

لازم به ذکر است، دنا شیبانی از تاریخ بازداشت و انتقال به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات در شهر شیراز تا به امروز فقط ۱ بار تماس کوتاهی با خانواده خود داشت و از وضعیت، مصادیق اتهام یا اتهامات دنا شیبانی اطلاع دقیقی در دست نیست.‌

همچنین، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، رامین منصوریار و همسر وی بهاره ایرانمنش، ساکن تهران، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل آنها پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی بازداشت شدند.‌

یک‌ منبع مطلع در تشریح این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت:”ماموران امنیتی ابتدا به منزل پدری رامین منصوریار مراجعه کرده و پس از بازداشت رامین و همسرش بهار ایرانمنش سپس به منزل این زوج رفته و پس از تفتیش منزل برخی لوازم شخصی آنها را نیز توقیف کرده و به همراه خود بردند.‌”

اما در خبری دیگر، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، مینا کاوان، ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، علت دقیق بازداشت و نام ارگان بازداشت کننده مبنا کاوان اطلاعی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، فاطمه (کاملیا) عرفانیان، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ساکن تهران، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک‌ منبع مطلع از وضعیت خانم عرفانیان به حقوق بشر در ایران گفت:”ماموران امنیتی هنگام بازداشت این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محل سکونت وی را تفتیش کرده و لوازم شخصی از قبیل دو عدد گوشی تلفن‌ همراه، لپ تاپ، هارد کامپیوتر وی را پس از توقیف و لیست برداری به همراه خود بردند.‌”

همچنین، سحرگاه یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، معصومه حمید، ساکن شهر اهواز مرکز استان خوزستان و دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه شهید چمران اهواز، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل پدری وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.‌

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر در تشریح این خبر گفت:”پیش از بازداشت معصومه‌حمید، وی تماس های متعددی با سر شماره های ناشناس و مخفی دریافت کرده بود اما به هیچ یک از آنها پاسخ نداده بود و احتمال اینکه بازداشت وی مرتبط با هدایت و رهبری اعتراضات دانشجویی در دانشگاه چمران باشد دور از ذهن نیست.”

به گفته کریم دحیمی، تا این لحظه از علت دقیق بازداشت، مکان نگهداری و وضعیت پرونده معصومه حمید اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، معصومه حمید، پیشتر هم در جریان برگزاری اعتراضاتی که از آن با عنوان (قیام تشنگان) یاد می شود پس از کمک کردن و مداوای یکی از مجروحان آن اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

همچنین، امروز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، هدیه پورافروز، متولد: ۱۳۸۴، اهل شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.‌

یک منبع مطلع در تشریح این خبر به حقوق بشر در ایران گفت:”با توجه به مراجعات مکرر خانواده هدیه پورافروز به شعبه بازپرسی دادسرای تبریز اما از محل نگهداری، دلایل بازداشت و عناوین اتهامی وی اطلاعی داده نمی شود و همین مساله با افزایش نگرانی خانواده وی شده است.”

به گفته‌این منبع مطلع:”هدیه پورافروز، در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، در چهارراه شهناز واقع در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.”

از سوی دیگر، روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، آرزو خالقی، ساکن اردبیل و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین الملل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، وضعیت و شرح اتهامات تفهیم شده به آرزو خالقی اطلاعی در دست نیست.‌

همچنین، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، سهیلا خالدیان، فعال مدنی و محیط زیست، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، شرح اتهامات مطروحه و نام ارگان امنیتی پرونده سهیلا خالدیان اطلاعی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱، سارینا صادقی، دانشجوی رشته گرافیک در دانشگاه الزهرا تهران، توسط نیروهای لباس شخصی در محوطه این مرکز آموزش عالی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، علت دقیق بازداشت و مصادیق اتهامات مطروحه بر علیه سارینا صادقی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱، علی مومنی، دانشجوی رشته فیزیک در دانشگاه آزاد واحد اصفهان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و اتهامات مطروحه بر علیه علی مومنی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه بازداشتهای گسترده دانشجویان، روز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، نیما انصاری، دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه تهران، پس از یورش نیروهای امنیتی به محوطه پردیس فنی این مرکز آموزش عالی‌ پس از بازداشت به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین منتقل شد.

لازم به اشاره است که بازداشت نیما انصاری در محدوده کوی دانشگاه تهران واقع در امیرآباد شمالی صورت گرفته است.

علیرغم گذشت بیش از ۲ هفته از تاریخ بازداشت نیما انصاری اما از آزادی وی ممانعت بعمل آمده و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.‌

اما وبسایت حال وش با انتشار اخباری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱، فرامرز جمشیدزهی، متولد: ۱۳۷۵، فرزند؛ کریچ، اهل ایرندگان و ساکن شهرستان ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت، مکان نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه فرامرز جمشیدزهی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱، جمشید هرمزی، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط ماموران نیروی انتظامی در خیابان دانشگاه در این شهر بازداشت و سپس به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این شهر منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، اتهامات مطروحه و وضعیت جمشید هرمزی اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، روز جمعه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱، سجاد دهقانی، متولد: ۱۳۷۸، فرزند: محمدعارف، اهل شهرستان سرباز به همراه عبدالمالک حملی، متولد: ۱۳۸۲، فرزند: ملک، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.

یک منبع مطلع از چگونگی بازداشت سجاد دهقانی گفت:”وی پس از نماز جمعه و شکل گیری اعتراضات هفتگی مردم در شهرستان چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین یک منبع آگاه در خصوص چگونگی بازداشت عبدالمالک حملی افزود:”عبدالمالک، در حالی که پس از اتمام نماز جمعه در مسیر بازگشت به خانه بود توسط مأموران اداره اطلاعات چابهار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.”

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و شرح اتهامات احتمالی تفهیم شده به سجاد دهقانی و عبدالمالک حملی، اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، علی حاجی، ساکن شهرستان جلفا از توابع استان آذربایجان شرقی، فرهنگی و فعال صنفی معلمان، توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شد.

براساس این گزارش، علی حاجی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی پس از بازداشت و انتقال به شعبه ۲ بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان جلفا از بابت اتهام(تبلیغ علیه نظام) مورد بازپرسی قرار گرفت و سپس با صدور وثیقه ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به زندان این‌ شهرستان منتقل شد.

وبسایت کُردپا هم‌ با انتشار اخباری افزود؛ در ساعات پایانی یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، کیانوش عبداله زاده، ساکن شهرستان سقز از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری و وضعیت کیانوش عبداله زاده اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز جمعه ۱ مهر ماه ۱۴۰۱، محمدرضا قیطرانی، متولد: ۱۳۸۰، فرزند: جلال، ساکن شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

براساس این خبر، بازداشت محمدرضا قیطرانی در محدوده میدان استقلال در شهرستان مهاباد صورت گرفته است.

همچنین، گفته‌ می شود، محمدرضا قیطرانی در حال حاضر بطور بلاتکلیف در زندان شهرستان مهاباد محبوس شده و از حقوق اولیه یک متهم برای آزادی با تودیع وثیقه هم‌ محروم مانده است.

از سوی دیگر، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، کیوان نبی، اهل شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از وضعیت و مصادیق اتهامات مطروحه بر علیه کیوان نبی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، قادر پاک نهاد، اهل پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت قادر پاک نهاد اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، این فعال مدنی، پیشتر هم به سبب فعالیتهای مسالمت آمیز خود در انجمن های مدنی مورد احضار و بازجویی قرار گرفته بود.

همچنین، شامگاه شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، هیرش فتاحی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، در محله غفور این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

هیرش فتاحی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل و از مکان نگهداری، علت دقیق بازداشت و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، علی سلیمانی، مظفر فلاحی و محسن سنگین آبادی، شهروندان ساکن شهرستان قروه از توابع استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و شرح اتهامات منتسب شده به مظفر فلاحی، علی سلیمانی و محین سنگین آبادی اطلاعی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، محمد حسابی، اهل روستای ماهیدر از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

علیرغم گذشت چند روز از تاریخ بازداشت محمد حسابی از وضعیت و مکان نگهداری و علت بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

وبسایت توهرا که اخبار ترکمن صحرا را پوشش می دهد با انتشار اخباری اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱، حمید تورانی، ساکن شهرستان گنبد کاووس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، علت دقیق بازداشت و نام ارگان بازداشت کننده حمید تورانی اطلاعی در دست نیست.‌

همچنین، روز دوشنبه ۹ و ۱۹۸آبان ماه ۱۴۰۱، به ترتیب مهربان سلاق و ناصر توسلی، ساکن شهرستان آق‌قلا از توابع استان گلستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، بازداشت مهربان سلاق توسط ماموران اطلاعات سپاه نینوا استان گلستان صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

وبسایت توهرا، در بخشی از گزارش خود اعلام کرده نیروهای امنیتی استان گلستان در یک طرح مشترک در طول چند هفته گذشته به صورت هماهنگ دستکم ۳۰ تن از شهروندان را بازداشت کردند.

همچنین، روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، آران صمیمی، دانشجوی تحت بازداشت و محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه پس از اتمام بازجوئی ها به زندان شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به آران صمیمی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، آران صمیمی، در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات ارومیه مرکز این استان منتقل شده بود.

آران صمیمی، دانشجوی رشته موسیقی در دانشگاه آزاد در استان گیلان است.

همچنین، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، فرزانه سیدی، ساکن استان ایلام، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان از زندان مرکزی ایلام آزاد شد.‌

علیرغم‌ آزادی فرزانه سیدی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، فرزانه سیدی، چندی پیش در جریان اعتراضات سراسری در استان ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس به زندان مرکزی ایلام منتقل شده بود.‌

از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، نگین کیانی، ساکن تبریز و وکیل دادگستری، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.‌

محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”نگین کیانی، پس از چند هفته بازداشت و بازجویی به کانون گرم خانواده بازگشت.”

علیرغم آزادی نگین کیانی با تودیع وثیقه از مصادیق اتهام یا اتهامات و میزان وثیقه تودیع شده برای این وکیل دادگستری اطلاع دقیقی در دست نیست.‌

لازم به اشاره است، در مهر ماه ۱۴۰۱، نگین کیانی، از اعضای کانون وکلای دادگستری در استان آذربایجان شرقی، توسط یکی از ارگانهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، حمید افکاری، ساکن شهر شیراز، پس از تحمل ۲۴ ساعت بازداشت سپس آزاد شد.

سعید افکاری با انتشار این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”حمید افکاری را آزاد کردند ولی الهام همچنان در سلول انفرادی اداره اطلاعات در حبس است.”

لازم به ذکر است، در تاربخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، حمید افکاری در حالی که به همراه مادر و پدر خود جهت پیگیری علت بازداشت خواهرش الهام افکاری به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز مراجعه کرده بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، سوسن رازانی، فعال مدنی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.‌

علیرغم آزادی سوسن رازانی با تودیع وثیقه از مصادیق اتهام یا اتهامات و میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به ذکر است، سوسن رازانی، در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این شهر منتقل شد و پس از اتمام بازجوئی و بازپرسی سپس به بند کانون اصلاح و تربیت شهر سنندج منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید