گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به اوین منتقل شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد. او پیش‌تر در پی ضرب و جرح ماموران امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه هشت آذر ماه ۱۴۰۱، گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی در مهر ماه سال جاری بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. گلرخ ایرایی پیش‌‍تر هم سابقه بازداشت و تحمل حبس تعزیری به واسطه فعالیت‌های مسالمت آمیز خود را دارد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”خانم ایرایی در تاریخ هشت آذر ماه از بند زندان قرچک خارج و مستقیما به زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در بند زنان اوین بسر می برد.”

لازم به ذکر است، گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ چهار مهر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی در تهران توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز آنها، بازداشت و پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل الکترونیکی از قبیل گوشی تلفن‌ همراه جهت بازجوئی به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین منتقل شد و اوایل آبان ماه سال جاری پس از اتمام مراحل بازجویی در مرحله بازپرسی توسط شعبه ۲ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین از بابت اتهامات(اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) تفهیم اتهام و پرونده وی جهت‌ تعیین نوبت دادرسی به دادگاه انقلاب تهران ارجاع و این فعال مدنی به زندان‌قرچک ورامین منتقل شده بود.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، از بابت پرونده دوم قضایی خود در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از سپری کردن حبس تعزیری ۲۵ ماهه خود از زندان آمل آزاد شده بود.

این فعال مدنی، پیشتر هم در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری خود به زندان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، جهت بازجوئی در پرونده ای جدید به سلول انفرادی بند امنیتی ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام بازجوئی ها به سلول ۳ نفره منتقل شد.

در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، گلرخ ابراهیمی ایرایی، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین تفهیم اتهام شد و در فروردین ماه ۱۴۰۰، بصورت غیابی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان‌افشاری محاکمه و از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ هم در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه با اتهامات (تبلیغ علیه نظام) و (توهین به رهبری)، به تحمل ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدیدنظرخواهی عینا تائید و با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای او قابل اجرا شده بود.

همزمان پرونده دیگری نیز شامل اتهام (اخلال در نظم زندان) از سال ۱۳۹۷ علیه گلرخ ابراهیمی ایرائی، باز شد و در آن پرونده این فعال مدنی متهم شد که در روز ملاقات با بازرسی بدنی بعد از انجام ملاقات و هنگام ورود به بند مخالفت کرده بود، خودداری آنها از تفتیش شدن و تمرد و درگیری با ماموران، از طرف مسئولان از جمله مصادیق اخلال در نظم زندان ذکر شده بود.

این ۲ پرونده توسط شعبات ۴ و ۵ دادسرای زندان اوین بررسی و نهایتا به شعبه ۴ دادسرای اوین به ریاست بازپرس خدابخشی ارجاع و در آبان ماه ۱۳۹۷ و همچنین ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، آخرین جلسه بازپرسی وی برگزار شده بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی، در تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۸ با پایان دوران محکومیت حبس ۵ ساله خود از بابت پرونده ای اولش از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود. آزادی این فعال مدنی در حالی صورت گرفته بود که با توجه به پرونده مفتوحه ای که علیه وی در دورانی که وی در حال تحمل حبس بود گشوده شد. این آزادی با تودیع قرار کفالت به مبلغ ۶۰ میلیون تومان صورت گرفته بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، توسط ماموران قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و پس انتقال به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوبن و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی با صدور وثیقه ای به مبلغ ۸۰ میلیون تومان در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۳، آزاد شده بود.

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به اتهام (توهین به مقدسات) و (تبلیغ علیه نظام)، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی و در حالی که برای انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری بود بصورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که پس از ارجاع پرونده وی به دادگاه تجدیدنظر و بازبینی توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینا تایید شد و سپس با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز ۱۳۹۶، حکم او به ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل پیدا کرده بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی, در تاریخ ۳ آبان ماه ۱۳۹۵، توسط ماموران سپاه ثارالله بدون احضاریه کتبی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید