اعتراض‌های سراسری؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند و آزادی ۹ شهروند دیگر

اعتراض‌های سراسری؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند  و آزادی ۹ شهروند دیگر

پیمان یاسمی و مجتبی سعیدی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان آبدانان بازداشت شدند. همچنین، رضا رمضان زاده، فعال کارگری، از تاریخ بازداشت در بلاتکلیفی به سر می برد و از حقوق‌ اولیه یک متهم محروم است. از سوی دیگر، فرهاد شیخی، آرام‌گوهری، شهاب شعیبی (سارانی)، نگین باقری، احسان پیربرناش، متین سلیمانی، رقیه(مهوین) بیگدلی، ملیکا آقازاده و سجاد شکری، در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه و صدور منع تعقیب آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، قرار بازداشت رضا رمضان‌زاده، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، محبوس و بلاتکلیف در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین به ۳۰ روز دیگر تمدید شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”در حالی قرار بازداشت آقای رمضان زاده تمدید شده که وی سابقه بیماری گوارشی دارد و پس از بازداشت با توجه به کیفیت نامطلوب خدمات پزشکی زندان دسترسی وی به داروهایش قطع شده و همین مساله منجر به افزایش نگرانی خانواده وی شده است.”

لازم به ذکر است، رضا رمضان زاده، در تاریخ ۱ مهر ماه ۱۴۰۱، به همراه برادر خود سجاد رمضان زاده، هنگام بازگشت به منزل در محدوده خیابان سعدی تهران، بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه یا کفالت آزاد شد اما مجددا در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه ۳ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران در زندان اوین بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در آن زندان منتقل شد.

رضا رمضان زاده، پیشتر هم در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸، پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی واقع در تهران بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی سپس در مرحله دادرسی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه و از بابت اتهام (توهین به رهبری) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به اتهام (اجتماع و تبانی) هم به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، پس از سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری ۳ ساله خود بطور مشروط از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

کُردپا هم‌ با انتشار خبری کوتاه اعلام کرد، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، پیمان یاسمی، ساکن شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، پیمان یاسمی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل و از وضعیت وی اطلاعی حاصل نشده است.

در خبری دیگر؛ امروز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، مجتبی سعیدی، اهل شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، علیرغم گذشت ۱ هفتە از تاریخ دستگیری در وضعیتی بلاتکلیف و محروم از حق تماس با خانواده خود بسر می برد.

براساس این گزارش، مجتبی سعیدی، حدود یک هفته قبل، در شهرستان آبدانان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و طی این مدت از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و وضعیت وی هیچگونه اطلاعی در دسترس نیست.

افزون بر این، روز یکشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، محسن افروزیان، اهل شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان، پس از احضار به شعبه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان، توسط بازپرس محمد شجاعی، تفهیم اتهام و سپس با تودیع قرار کفالت (فیش حقوقی) آزاد شد.

براساس این گزارش، اتهام تفهیم شده به محسن افزوزیان از سوی بازپرس شعبه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (تشویش اذهان عمومی) عنوان شده است.

لازم به اشاره است، محسن‌ افزوزیان، چندی پیش، با دریافت ابلاغیه ای کتبی به این جلسه بازپرسی احضار شده بود.

باشگاه روزنامه‌نگاران هم اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، نگین باقری، روزنامه نگار اجتماعی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی نگین باقری، پس از تفهیم اتهام وی و با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان صورت گرفته و او باید در انتظار دریافت ابلاغیه دادگاه خود باشد.

لازم به ذکر است، نگین باقری، روزنامه نگاری، چندی پیش، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین احضار شده بود و پس از مراجعه از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

افزون بر این، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، احسان‌پیربرناش، خبرنگار ورزشی و طنزنویس، پس از تحمل بیش از ۱۰۰ روز بازداشت در زندان شهرستان قائمشهر و اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی وی آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی احسان پیربرناش، پس از صدور قرار منع تعقیب برای وی و مختومه شدن پرونده قضایی وی صورت گرفته و به این ترتیب حکم حبس تعزیری صادره بر علیه وی نیز لغو شده است.

این روزنامه نگار و ورزشی نویس، در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱، پس از محاکمه در شعبه دادگاه انقلاب شهر ساری، در مجموع به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که ۱۰ سال از مجموع آن حکم برای این روزنامه نگار لازم به اجرا شده بود.

لازم به اشاره است، احسان پیربرناش، در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهرستان قائمشهر و طی مراحل بازجوئی و سپس بازپرسی در دادسرای عمومی وانقلاب این‌ شهرستان در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱، به زندان قائم شهر منتقل شده بود.

وبسایت حال وش هم‌ با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، شهاب شعیبی (سارانی)، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، پس از اتمام بازجویی ها و تحمل ۱۴۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی آزاد شد.

براساس این گزارش، از چگونگی آزادی و احتمال اینکه پرونده وی پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه مختومه شده باشد اطلاعی در دسترس نیست.

در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، آزادی شماری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری را در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه اعلام کرده بود

لازم به ذکر است، شهاب شعیبی(سارانی)، در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، ملیکا آقازاده، فارغ التحصیل رشته امور اداری دانشگاه شریعتی تهران، ساکن تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

آزادی ملیکا آقازاده، با توجه به اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه که در راستای (عفو) زندانیان و افرادی که در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شده اند صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، ملیکا آقازاده، اواخر مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجویی و سپس بازپرسی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

وی چندی پیش، توسط شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محاکمه و در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در خبری دیگر، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، سجاد شکری، فعال کارگری، ساکن کرج مرکز استان البرز، که پیشتر با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود پس از احضار به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران از آزادی خود مطلع شد.

براساس این گزارش، پرونده تشکیل شده بر علیه سجاد شکری، با اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه مشمول (عفو) شده و این فعال فعال کارگری پس لز احضار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای زندان اوین قرار منع تعقیب خود را دریافت کرد.

لازم به ذکر است، سجاد شکری در تاریخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی، در مقابل منزل خود در کرج بازداشت و پس از انتقال به دادسرا و صدور قرار قضایی و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم در خبری اعلام کرد، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، رقیه (مهوین) بیگدلی، شهروند ساکن کرج که پیشتر با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود پس از احضار در دادگاه و اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده این فعال مدنی حکم آزادی‌ به وی ابلاغ شد.

لازم به اشاره است، رقیه (مهوین) بیگدلی، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، به اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار و سپس بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۸ آذرماه ۱۴۰۱، با قید وثیقه یا کفالت آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهوین بیگدلی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت رسیدگی به اتهام (تبلیغ علیه نظام) برگزار و این فعال مدنی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری، تهیه پژوهشنامه چهل صفحه ای پیرامون ضرورت وجود امنیت در جوامع بشری، منع استفاده از گوشی همراه هوشمند به مدت ۲ سال، الزام به تحصیل علوم انسانی در حوزه علمیه به مدت ۲ ماه هر هفته ۲ ساعت و منع خروج از کشور به مدت ۲ سال محکوم شده بود.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، فرهاد شیخی، فعال کارگری محبوس در ندامتگاه مرکزی کرج، پس از اعنال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی وی و صدور قرار منع تعقیب آزاد شد.

آزادی فرهاد شیخی، با توجه به اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه که در راستای (عفو) زندانیان و افرادی که در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شده اند صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، فرهاد شیخی، در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در استان البرز بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بند امن واقع در زندان رجائی شهر کرج منتقل و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، به زندان مرکزی (ندامتگاه) کرج  منتقل شده بود.

فرهاد شیخی، پیش از این هم به علت فعالیت‌های مسالمت آمیز خود با پرونده سازی، بازداست و محکومیت کیفری از سوی ارگانهای امنیتی مواجه شده بود.

افزون بر این، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ آرام گوهری زندانی امنیتی پیشین و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهرستان میاندوآب از توابع استان آذربایجان غربی، با شرایطی مشابه آزاد شد.

لازم به ذکر است، آرام گوهری، در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان میاندوآب بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، متین سلیمانی، دانشجوی مقطع ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران و زندانی سیاسی محبوس در زندان دولت آباد اصفهان، پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی وی آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی متین سلیمانی، با توجه به اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی وی صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، متین سلیمانی، در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱، در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت و پس از سیزده روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی نهایتا در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، برای تحمل دوران محکومیت ۱ ساله خود بازداشت و به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید