بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت شش شهروند، آزادی شماری از شهروندان بازداشتی در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه

مینا علیخانی، مریم ابهری، رامین سلطان محمدی، امیرحسین بریمانی، نیلوفر شاکری، لیلی پوربابا، پیام‌ باستانی پاریزی و مهتاب انصاریان

عثمان اسماعیلی، هادی حسنوند و محمدعلی حقیقیان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین، رضا رمضان زاده و مجید شیعه علی، پس از اتمام بازجویی‌ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. افزون بر این، پژمان یاسمی، سیوان ابراهیمی، سوما پورمحمدی و سروه پورمحمدی، علیرغم گذشت مدتی از تاریخ بازداشت در بلاتکلیفی به سر می‌برند. از سوی دیگر، مینا علیخانی، مریم ابهری، رامین سلطان محمدی، امیرحسین بریمانی، نیلوفر شاکری، لیلی پوربابا، پیام‌ باستانی پاریزی و مهتاب انصاریان، در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه آزاد شدند.‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، رضا رمضان زاده، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، پس از اتمام بازحویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”آزادی آقای رمضان زاده پس از تفهیم اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، رضا رمضان زاده، در تاریخ ۱ مهر ماه ۱۴۰۱، به همراه برادر خود سجاد رمضان زاده، هنگام بازگشت به منزل در محدوده خیابان سعدی تهران، بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه یا کفالت آزاد شد اما مجددا در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه ۳ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران در زندان اوین بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در آن زندان منتقل شده بود.

رضا رمضان زاده، پیشتر هم در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸، پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی واقع در تهران بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی سپس در مرحله دادرسی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه و از بابت اتهام (توهین به رهبری) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به اتهام (اجتماع و تبانی) هم به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، پس از سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری ۳ ساله خود بطور مشروط از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

از سوی دیگر، در ساعات پایانی چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، مجید شیعه علی، دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان وکیل آباد شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی مجید شیعه علی با تودیع وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته و این دانشجوی معترض باید در انتظار دریافت ابلاغیه دادرسی خود باشد.

لازم به اشاره است، مجید شیعه علی، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در جریان برگزاری اعتراضات‌ اخیر، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه سپاه مشهد و طی مراحل بازجوئی و تحمل ۵۶ روز سلول انفرادی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بود.

علیرغم آزادی مجید شیعه علی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست.

افزون بر این، طی روزهای اخیر، مینا علیخانی، مریم ابهری و رامین سلطان‌محمدی، ساکن استان زنجان و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی آنها از زندان صفرآباد زنجان آزاد شدند.

براساس این گزارش، آزادی مینا علیخانی، مریم ابهری و رامین سلطان‌محمدی، پس از توقف اجرای حکم و با صدور قرار منع تعقیب برای این شهروندان با استناد به بخشنامه اخیر قوه قضائیه (عفو رهبری) صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، مینا علیخانی و مریم ابهری، پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری و طی مراحل بازجویی و بازپرسی در مراحل دادرسی توسط شعبه دادگاه کیفری ۲ استان زنجان هر یک به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

رامین سلطان‌ محمدی هم پس از بازداشت و بازجویی و محاکمه در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری ۲ استان زنجان به ریاست محمدمهدی محمدی از بابت اتهام (اخلال در نظم عمومی) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، نیلوفر شاکری، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر و محبوس در زندان کچوئی کرج آزاد شد.

کماکان جزییات آزادی پیش از موعد نیلوفر شاکری اطلاعی حاصل نشده اما محتمل است آزادی او به دنبال صدور بخشنامه (عفو) بازداشت شدگان اعتراضات سراسری صورت گرفته باشد.

لازم به ذکر است، نیلوفر شاکری، در مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در جریان برگزاری اعتراضات سراسری بازداشت و سپس به زندان کچویی کرج منتقل شده بود.

از سوی دیگر؛ طی روزهای اخیر، لیلی پوربابا، ساکن تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و فعال فضای مجازی آزاد شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از جزییات آزادی لیلی پوربابا اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به اشاره است، لیلی پور بابا، در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به پلیس فتا آذربایجان شرقی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، پیام باستانی پاریزی، زندانی سیاسی پیشین و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این زندانی مشخص نیست. اما محتمل است آزادی پیام باستانی پاریزی به دنبال صدور بخشنامه (عفو) بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت گرفته باشد.

لازم به ذکر است، پیام‌ باستانی پاریزی، در تاریخ آقای باستانی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با اعتراضات مردمی در تهران بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، ساکن شهرستان سقز از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، از علت دقیق بازداشت، مکان نگهداری و اتهامات مطروحه ای که منجر به بازداشت عثمان اسماعیلی شده اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، عثمان اسماعیلی، پیشتر هم به دفعات از سوی ارگانهای امنیتی شهرستان سقز، بازداشت و یا احضار شده و با توجه به پرونده سازی های مستمر بر علیه این فعال کارگری به تحمل حبس تعزیری محکوم شده بود.

کُردپا هم با انتشار اخباری کوتاه اعلام کرد؛ امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، پژمان یاسمی، اهل شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، علیرغم گذست مدتی از تاریخ دستگیری بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ایلام به سر می‌برد.

لازم به ذکر است، پژمان یاسمی، در تاریخ ۲ دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه مرکزی یکی از ارگانهای امنیتی در استان منتقل و سپس به زندان مرکزی ایلام منتقل شد.

افزون بر این، امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کُردی و عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی – اجتماعی نوژین، بطور بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برد.

براساس این گزارش، با توجه به تداوم بازجویی ها از سیوان ابراهیمی وی از حق ملاقات و تماس با خانواده خود نیز محروم شده است.

لازم به اشاره است، سیوان ابراهیمی، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج مرکز استان کردستان منتقل شد.

سیوان‌ ابراهیمی، نخستین مرحله در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱، در حالی که برای پیگیری پرونده همسرش – زهرا محمدی به دادگاه انقلاب سنندج مراجعه کرده بود به دلایل نامشخصی بازداشت و در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱، با تودیع کفالت آزاد شده بود.

در خبری دیگر، امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، سوما پورمحمدی و سروه پورمحمدی، فعالان فرهنگی، بطور بلاتکلیف در بند کانون اصلاح و تربیت شهر سنندج مرکز استان کردستان به سر می‌برند.

براساس این گزارش، از علت دقیق بلاتکلیفی این‌ شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

لازم به اشاره است، سوما پورمحمدی، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، در حالی که برای پیگیری پرونده همسرش – ادریس منبری به دادگاه انقلاب سنندج مراجعه کرده بود بازداشت شد.

سروه پورمحمدی هم در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، در حین پیگیری وضعیت اعضای بازداشت شده انجمن محیط زیستی (نوژین) در دادگاه انقلاب سنندج بازداشت شد.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، هادی حسنوند، اهل شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحطه تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت، مصادیق حقوقی اتهامات و نام ارگان بازداشت کننده این افراد اطلاعی حاصل نشده است.

افزون بر این؛ روز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، محمد عبید حقیقیان، ساکن سنندج مرکز استان کردستان و بازنشسته دادگستری، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به نقل از یک‌منبع مطلع:” پس از بازداشت، از وضعیت محمد عبید حقیقیان، اطلاعی در دست نیست و او تاکنون هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است.”

تا لحظه انتشار این خبر، از مکان نگهداری، علت دقیق بازداشت و  اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دسترس نیست.

وبسایت امتداد هم در خبری اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، امیرحسین بریمانی، شاعر، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

براساس این گزارش، اطلاع دقیقی از چگونگی آزادی امیرحسین بریمانی در دست نیست اما به نظر می‌رسد وی پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی او و با صدور قرار منع تعقیب آزاد شده باشد.

لازم به اشاره است، امیرحسین بریمانی، در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجویی و بازپرسی سپس توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظرخواهی به ۲ سال حبس تعزیری لازم به اجرا تبدیل شده بود.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، مهتاب انصاریان، دانشحوی دانشگاه سوره، ساکن شهرک اندیشه از توابع شهرستان شهریار واقع در غرب استان تهران، آزاد شد.

براساس این گزارش، اطلاع دقیقی از چگونگی آزادی مهتاب انصاریان در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد آزادی وی در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه (عفو) به پرونده قضایی وی صورت گرفته باشد.

لازم به اشاره است، مهتاب انصاریان، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در شهرک اندیشه از توابع استان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید