آزادی سه شهروند بازداشتی در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه

حسین محمدی یزدی، مهدی مقدری و محمد غلام زاد

حسین محمدی یزدی، مهدی مقدری و محمد غلام زاده، پس از طی مراحل بازجویی آزاد شدند. کمان می‌رود این افراد در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه آزاد شده باشند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، حسین‌ محمدی یزدی، روزنامه نگار و مدیر مسئول سایت مبین ۲۴ و کانال تلگرامی ایران‌ تایمز، از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

براساس این گزارش، اطلاع دقیقی از چگونگی آزادی حسین محمدی یزدی در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد آزادی وی در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی صورت گرفته باشد.

لازم به اشاره است، طی روزهای گذشته، حسین محمدی یزدی،  توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان اصفهان، به تحمل حبس تعزیری، دو سال منع خروج از کشور، ابطال گذرنامه و الزام به شرکت در کلاسهای مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم و حکم صادره به وی در زندان دستگرد اصفهان ابلاغ شده بود.

حسین یزدی، در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، پس از یورش نیروهای امنیتی به منزل وی در اصفهان، بازداشت و سپس به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۱، به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد اما در پی مخالفت قاضی دادگاه با تبدیل قرار قضایی پرونده وی به وثیقه بطور بلاتکلیف در زندان بسر می برد.

روزنامه شرق با انتشار خبری اعلام کرد؛ امروز جمعه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، مهدی مقدری، فعال سیاسی، مترجم و عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی، پس از اتمام بازجوئی ها از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند.

براساس این گزارش، از روند حقوقی پرونده مهدی مقدری و چگونگی آزادی این فعال سیاسی اطلاع دقیقی در دست نیست اما به نظر می‌رسد پرونده مهدی مقدری پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه مختومه و او با صدور قرار منع تعقیب آزاد شده باشد.

لازم به اشاره است، مهدی مقدری، در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در استان اصفهان بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجوئی سپس به زندان دستگرد اصفهان منتقل و مدتی را بطور بلاتکلیف در زندان مرکز استان اصفهان بسر برده بود.

مهدی مقدری، در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ استان اصفهان، از بابت اتهامات (نشر اکاذیب)، (تشویش اذهان عمومی) و (تبلیغ علیه نظام) در مجموع به تحمل ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و شورای شهر اصفهان و همچنین ۲ سال محرومیت از حضور در فضای مجازی محکوم شده بود.

با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده مهدی مقدری، به شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان، در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸، این فعال سیاسی به تحمل ۱ سال حبس با طول مدت تعلیق ۵ ساله، ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و محرومیت از عضویت در شورای شهر شیراز و ۲ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

این فعال سیاسی، پیشتر هم در پی شکایت اطلاعات سپاه و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان و احضار به شعبه  بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان سپس به ۶ ماه محرومیت از حضور در جلسات شورا محکوم و این حکم عینا به تائید شعبه ۱ دادگاه انقلاب اصفهان رسیده بود.

مهدی مقدری، در آبان ماه۱۳۹۷، به دلیل حمایت از مهدی حاجتی، عضو پیشین شورای شهر شیراز که پیش‌تر در ارتباط با اتهام حمایت از بهائیان بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود، به پلیس امنیت احضار و تهدید به پرونده سازی شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری اعلام کرد؛ عصر چهارشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، محمد غلام زاده (آبتین بهرنگ)، دانشجوی مقطع دکترا در رشته جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی محمد غلام زاده(آبتین بهرنگ)، با توجه به اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی و صدور قرار منع تعقیب برای او صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، محمد غلام زاده، در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته جات سیاسی اجتماعی، دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در اوایل دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.

محمد غلام زاده، در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سازمان اطلاعات سپاه پاسداران توام با ضرب و شتم  بازداشت و جهت بازجوئی به بند۲الف این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل و پس از اتمام بازجوئی ها در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید