آزادی هفت زندانی در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه از زندان‌های رجایی شهر کرج و اوین

آزادی از زندان

هفت زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج به نام‌های زرتشت احمدی راغب، شهروز رمضان افشار، مهدی عباس پور، اسماعیل گرامی، مجتبی توکل، حسین طیوری و مهناز طراح، در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، زرتشت احمدی راغب، شهروز رمضان افشار، مهدی عباس پور، اسماعیل گرامی، مجتبی توکل، حسین طیوری و مهناز طراح، در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی این شهروندان از زندانهای اوین و رجایی شهر کرج آزاد شدند.

براساس این گزارش، آزادی جملگی هر هفت نفر این زندانیان سیاسی، در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده آنها که از آن با عنوان (عفو و آزادسازی زندانیان) به مناسبت (۲۲ بهمن) صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، مهناز طراح، در ساعات پایانی دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، از زندان اوین آزاد شد.

مهناز طراح، در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از انتقال به بند ۲ الف واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام سپس توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت(اجتماع و تبانی) و (تبلیغ علیه نظام) در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. پس لز اعلام تسلیم به رای و کاهش بخشی از مجموع حبس تعزیری ۵ ساله لازم به اجرا، مهناز طراح به تحمل ۴ سال و ۴ ماه حبس تعزیری لازم به اجرا محکوم شده بود.

همچنین، حسین طیوری، دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، هم در ساعات پایانی دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، در راستای اعطای (عفو و آزادسازی زندانیان سیاسی) آزاد شد.

لازم به اشاره است، حسین طیوری، در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۳۹۸، همزمان با بازداشتهای گسترده به بهانه اعتراضات گسترده به توروم و گرانی توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در رباط کریم بازداشت و پس از انتقال به بند۱ الف و طی مراحل بازجوئی به بند ۲ الف این‌ ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شد و پس از ۲ ماه همزمان با اتمام مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام پس از ۱۵ ماه با تودیع وثیقه آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، در بهار سال ۱۳۹۹، پرونده حسین طیور، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بررسی و با اتهام (اجتماع و تبانی) به تحمل ۵ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از اعلام اعتراض در شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.‌

پس از ارجاع پرونده حسین طیوری به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین، در تابستان ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه ای کتبی برای سپری کردن دوران حبس خود بازداشت و به بند کارگری(۳۵۰ پیشین) منتقل شده بود.

در خبری دیگر، زرتشت احمدی راغب، شهروز رمضان‌افشار، مهدی عباس پور، اسماعیل گرامی و مجتبی توکل، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، آزاد شدند.

براساس این گزارش، اسماعیل گرامی، در حال تحمل حبس تعزیری ۴ ساله خود به اتهام (اجتماع و تبانی) و زرتشت احمدی راغب هم در حال سپری کردن دوران محکومیت ۳ ساله خود از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) بود.

زرتشت احمدی راغب، در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهرستان شهریار بصورت غیابی به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.‌ وی همچنین، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۲ ساله خود به اتهام (توهین به رهبری) بابت امضاء بیانیه برای استعفای علی خامنه ای است.‌ این فعال مدنی، در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین منتقل و پس از ابلاغ اجرای حکم در حالی که از قبل هیچگونه اطلاعی از محکومیت خود نداشت برای تحمل حبس به اندرزگاه ۴ زندان اوین و سپس به تیپ ۴ زندان تهران بزرگ منتقل و در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، به زندان رجائی شهر کرج منتقل شد.

احمدی راغب، پیش از این هم‌ به دفعات در پی فعالیتهای مسالمت آمیز مدنی خود با احضار، بازداشت، محکومیت کیفری و پرونده سازی مواجه شده بود.

اسماعیل گرامی، در تاریخ ۷شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری فشافویه به اتهام(اخلال در نظم و آسایش عمومی در زندان) به تحمل ۱۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری درجه ۶ و ۵۰ ضربه شلاق درجه ۶ محکوم  شده بود. آن پرونده سپس با آزادی وی مختومه اعلام شد.

اسماعیل گرامی، در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، برای انجام امور درمانی بیماری صرع و اختلالات حرکتی که برای مدت طولانی از حق درمان محروم مانده بود خود به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.

این کارگر بازنشسته، در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اطاعات سپاه، بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین با اتهامات(اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و(فعالیت تبلیغی علیه نظام) مورد تفهیم قرار گرفت.

با آغاز مراحل دادرسی، در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، با اتهامات مذکور در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد و با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل ۴ سال از مجموع این مدت برای اسماعیل گرامی اجباری شده بود.

اسماعیل گرامی، برای نخستین مرحله، در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹، در جریان اعتراضات سراسری کارگران، فرهنگیان و مستمری بگیران در مقابل ساختمان وزارت کار در تهران بازداشت و پس از ۱ روز آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید