تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت هفت شهروند / آزادی پنج شهروند در راستای بخشنامه اخیر قوه‌قضائیه

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت هفت شهروند / آزادی پنج شهروند در راستای بخشنامه اخیر قوه‌قضائیه

محمود چشم آویز، جعفر غفاری، کامیار زارع، امیر عسکرزاده، پویا عباس زاده،‌ یاسین ریگی مقدم و آرین کوخایی، علیرغم گذشت مدتی از تاریخ دستگیری در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. همچنین، محسن عمار مراقی و امیر بابولی، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، مهرالله ریگی، مرتضی قادری و اشکان عمرجویی، پس از طی بازجویی ها در راستای اعمال بخشنامه(عفو) قوه قضائیه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای گذشته، محسن عمار مراقی، معلم ساکن استان قزوین و محبوس در زندان مرکزی این استان، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

یک منبع مطلع در این‌باره:”محسن عمار مراقی، پس از بازداشت به مدت ۲۰ روز در سلول انفرادی اداره اطلاعات استان قزوین بسر برد و پس از اتمام بازجوئی ها به زندان مرکزی این‌ استان منتقل و در نهایت پس از تحمل ۶۸ روز بلاتکلیفی در آن زندان با تودیع وثیقه ای به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.”

لازم به اشاره است، محسن عمار مراقی، در آذر ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات استان قزوین بازداشت شده بود.

افزون بر این، روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرتضی قادری (هیتمن)، ساکن تهران و از فعالان ورزش پارکور از زندان آزاد شد.

براساس این گزارش، از جزئیات و چگونگی آزادی مرتصی قادری اطلاعی حاصل نشده اما به نظر میرسد وی در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی آزاد شده باشد.

لازم به اشاره است، مرتضی قادری، در تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، پس از انتشار ویدئویی در میدان آزادی سپس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

وبسایت توهرا که اخبار ترکمن صحرا را پوشش می دهد در صفحه توئیتر خود اعلام کرد؛ امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، محمود چشم‌آویز، جعفر غفاری، کامیار زارع، امیر عسگرزاده و پویا عباس‌زاده، ساکن شهرستان گنبد کاووس و از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، همچنان بطور بلاتکلیف در زندان گنبد بسر می‌برند.

براساس این گزارش، بلاتکلیفی این‌ ۵ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در حالی ادامه دارد که هیچ یک از این افراد مشمول بخشنامه (عفو و آزادی بازداشت شدگان اعتراضات اخیر) نشدند.

لازم به اشاره است، محمود چشم‌آویز، جعفر غفاری، کامیار زارع، امیر عسگرزاده و پویا عباس‌زاده، در جریان مجموعه اعتراضاتی که در پائیز سال جاری برگزار شده بود پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به زندان شهرستان گنبدکاووس از توابع استان گلستان منتقل شدند.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، اشکان عمرجویی، دانشجوی رشته ادبیات کُردی در دانشگاه سنندج مرکز استان کردستان، پس از چند روز بلاتکلیفی سپس آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی اشکان عمرجویی، در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی و همزمان با صدور قرار منع تعقیب برای وی صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، اشکان عمرجویی، در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج مرکز استان کردستان بازداشت شده بود.

وبسایت حال وش هم‌ با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، مهرالله ریگی، ساکن زاهدان و از بازداشت شدگان در اعتراضات این‌شهر، پس از تحمل ۳۶ روز بازداشت آزاد شد.

براساس این گزارش، از چگونگی آزادی مهرالله ریگی اطلاعی دقیقی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، مهرالله ریگی، در تاریخ ۱۳ دیماه ۱۴۰۱، در زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

افزون بر این، امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، یاسین ریگی مقدم، ساکن شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان، علیرغم گذشت مدتی از تاریخ دستگیری در محرومیت از حقوق اولیه یک متهم برای برقراری تماس با خانواده خود بسر می برد.

براساس این گزارش، محرومیت از تماس یاسین ریگی مقدم در خالی ادامه دارد که خانواده وی هم مراجعانی را به ارگانهای امنیتی و واحدهای قضایی شهرستان خاش داشته اند اما پاسخ درستی دریافت‌ نکردند.‌

لازم به اشاره است، یاسین ریگی مقدم، سحرگاه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل پدری وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

وبسایت کُردپا هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، آرین کوخایی، متولد: ۱۳۸۲، فرزند: نوروز، اهل استان ایلام، علیرغم گذشت مدتی در خور توجه از تاریخ دستگیری بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ایلام بسر می برد.

به نقل از یک منبع مطلع:”آرین کوخایی به عدم رسیدگی به پرونده قضایی خود به شدت ناراضی است و در اعتراص به این مورد با دوختن لب های خود اعتصاب غذا کرده است.

لازم به ذکر است، آرین کوخایی در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام از بابت اتهامات (توهین به مقدسات اسلامی)، (تشکیل گروه مجرمانه)، (تخریب و قدرت‌نمایی با سلاح گرم) و (اخلال در نظم عمومی) مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و کیفرخواست وی با موارد اتهامی مذکور به دادگاه انقلاب و کیفری ۲ استان ایلام ارجاع شده است.

همچنین، آذرماه ۱۴۰۱، آرین کوخایی، در بخش اول پرونده قضایی خود از بابت اتهام (توهین به مقدسات اسلامی) توسط دادگاه انقلاب استان ایلام به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

لازم به اشاره است، آرین کوخایی، در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱، از سوی نیروهای امنیتی در استان ایلام، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجویی سپس زندان مرکزی ایلام منتقل شد.

از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، امیر بابولی، اهل روستای لج واقع در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد.

براساس این گزارش، امیر بابولی، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان از زندان مهاباد آزاد شده اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، امیر بابولی، در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان مهاباد بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌ یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل و پس از طی مراحل بازجوئی به زندان مهاباد منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید