بازداشت و بلاتکلیفی یک شهروند محبوس در زندان قرچک ورامین، آزادی دو زندانی در راستای بخشنامه قوه قضائیه

آرمین شریفی راد، حسن محمدپناه و سمانه اصغری

سمانه اصغری، بطور بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین به‌سر می برد. از سوی دیگر، آرمین شریفی راد، فعال سیاسی ساکن استان البرز و حسن محمدپناه، دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن شهرستان گرمسار در راستای بخشنامه قوه قضائیه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه یک اسفند ماه ۱۴۰۱، سمانه اصغری، فعال حقوق کودک، دانشجوی دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه خوارزمی تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، علیرغم گذشت ۱۳۳ روز از تاریخ بازداشت، بطور بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین به‌سر می برد و در پی ممانعت ابوالقاسم صلواتی با صدور دستور آزادی از حقوق اولیه یک متهم محروم است.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت؛”پرونده خانم اصغری با ۶ عنوان اتهامی از سوی ۲ شعبه بازپرسی جداگانه در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران منجر به تاخیر در روند حقوقی پرونده اش شده جهت ارجاع کل پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی شده است. جلسه دادگاه سمانه حدود ۱۴ روز پیش برگزار شد اما تا به امروز حکمی به او ابلاغ نشده است.”

این منبع مطلع خاطرنشان کرد:”با توجه به بخشنامه قوه قضاییه، مسئولان زندان قرچک روز سه شنبه هفته گذشته به سمانه اعلام کردند که آزاد خواهد شد با این‌ حال از آزادی او جلوگیری کردند و این در حالی بود که خانواده و دوستان وی برای آزادی سمانه به زندان قرچک ورامین مراجعه کرده بودند اما به آنها اعلام شد که آزادی وی منتفی است و دستور آزادی هنوز از طرف ابوالقاسم‌صلواتی صادر نشده است.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”سمانه اصغری، از روز بازداشت در حالی که دور دوران بازجویی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق یک متهم محروم بود بازجوئی و تفهیم اتهام شد و از سوی دیگر با توجه به کیفیت نامطلوب خدمات درمانی و وضعیت وخیم بهداشتی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات اعتصاب غذا کرده بود و در حالی که اعتصاب وی ادامه داشت در تاریخ ۲۳ آبان ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد.”

لازم به ذکر است، سمانه اصغری در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱، پس از یورش نیروهای امنیتی به منزل وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش بازداشت و جهت بازجویی و تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، در واکنش به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا بود و پس از مدتی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وبسایت امتداد هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، آرمین شریفی راد، فعال سیاسی و دبیر حزب جوانان در استان البرز و محبوس در زندان (ندامتگاه) مرکزی این شهر، پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی آرمین شریفی راد، با توجه به اعمال بخشنامه قوه قضائیه که از آن با عنوان (عفو مشروط به مناسبت ۲۲ بهمن) یاد می شود و پس از صدور قرار منع تعقیب برای این فعال سیاسی، صورت گرفته است‌.

لازم به اشاره است، آرمین شریفی راد، اواسط آبان ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به پلیس فتا در استان البرز به اتهام(فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی)، بازداشت و پس از تفهیم اتهام در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج به زندان(ندامتگاه) مرکزی کرج منتقل شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری افزود؛ روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، حسن محمدپناه، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی در دانشگاه ایوانکی از توابع شهرستان گرمسار و از بازداشت شدگان اعتراضات پائیز ۱۴۰۱ در تهران، بطور مشروط آزاد شد.

آزادی حسن محمدپناه، با توجه به اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی و با صدور قرار منع تعقیب برای او صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، حسن محمدپناه، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط یکی از ارگانهای امنیتی در میدان انقلاب تهران بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید