بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند، آزادی شهاب الدین نظری، ساکن تهران با اتمام مراحل بازجویی

بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند آزادی شهاب الدین نظری، ساکن تهران با اتمام مراحل بازجویی

یاسر شه بخش، امین مرادزهی و پویا نیک مرام، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان، خاش و تهران بازداشت شدند. همچنین، مرتضی سلامت، ساکن استان مازندران، علیرغم گذشت بیش از ۸۰ روز از تاریخ دستگیری بطور بلاتکلیف در زندان شهرستان نوشهر به‌سر می برد. از سوی دیگر، شهاب الدین نظری، ساکن تهران و دانشجوی دانشگاه (شهید بهشتی)، پس از اتمام بازجویی‌ها با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عصر پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، پویا نیک‌مرام، زندانی سیاسی پیشین، ساکن تهران، در جریان برگزاری اعتراضاتی که به مناسبت چهلم مهدی و محمد حسینی برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”بازداشت پویا نیک مرام در مقابل دانشگاه تهران صورت گرفت و پرونده وی پس از تفهیم اتهام به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای زندان اوین ارجاع و از بابت اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (اجتماع و تبانی) تفهیم اتهام شده و دیروز در تماس کوتاه به خانواده خود از بازداشتش اطلاع داده و در حال حاضر هم بطور بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ بسر می برد.”

لازم به اشاره است، پویا نیک مرام، پیشتر هم به سبب فعالیت‌های مسالمت آمیز خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

با آغاز مراحل دادرسی، توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰، برای سمری کردن حبس تعزیری شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین احضار و پس لز بازداشت به اندرزگاه ۴ و سپس اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، در حالی که بیش از ۱ سال از مجموع حبس ۲ سال و ۳ ماه خود را سپری کرده بود بطور مشروط آزاد شده بود.

در خبری دیگر، امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرتضی سلامت، متولد؛ ۱۳۷۶، ساکن شهرستان چالوس و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، علیرغم گذشت نزدیک به ۳ ماه از تاریخ دستگیری بطور بلاتکلیف در زندان شهرستان نوشهر از توابع استان مازندران بسر می برد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”علیرغم پیگیریهای مکرر خانواده و وکیل مرتضی سلامت از دادسرای شهرستان نوشهر و گذشت نزدیک به ۳ ماه از تاریخ بازداشت او اما در پی ممانعت ضابط و دادستانی با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، وی بطور بلاتکلیف بسر می برد و بازمرس پرونده مصادیق حقوقی اتهامات را هم‌ اعلام نمی‌کند. تداوم بازداشت او دررحالی است که مرتضی سلامت از بیماری اعصاب نیز در رنج است و خانواده او به شدت نگران‌ این هست مبادا دیت به خودکشی بزند.”

لازم به اشاره است، مرتضی سلامت، در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، مرتبط با اعتراضات سراسری در پی یورش نیروهای امنیتی به محل کار وی در شهرستان چالوس بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه پاسداران در شهرستان نوشهر و طی مراحل بازجوئی در حالی که خانواده وی از وضعیت فرزندشان بی خبر بودند سپس به زندان نوشهر منتقل شد.

کمپین فعالین بلوچ، با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، امین مرادزهی، فرزند: عبدالرئوف، اهل اکبرآباد از توابع شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، پس از گذشت ۳ روز از تاریخ دستگیری امین مرادزهی اما از مکان نگهداری، وضعیت حقوقی پرونده و نام ارگان بازداشت کننده وی اطلاعی حاصل نشده است.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، یاسر شه بخش، متولد: ۱۳۷۴، فرزتد: پرویز، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته یک فرد مطلع:”یاسر شه بخش، هنگام بازگشت از نماز جمعه، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و این در حالی بود که وی از حدود ۳ سال پیش در زندان ایرانشهر در حال سپری کردن محکومیت خود بود که روز سه شنبه ۲۵ بهمن به مرخصی آمده بود.”

لازم به اشاره است، تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به یاسر یاسر شه بخش اطلاعی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، شهاب‌ الدین نظری، ساکن تهران و دانشجوی رشته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی، محبوس و بلاتکلیف در زندان اوین، پس از اتمام مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام، با تودیع وثیقه آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی شهاب الدین نظری، پس از تفهیم‌ اتهام و با تودیع وثیقه صورت گرفته اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست و این دانشجوی ساکن تهران باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد.

لازم به اشاره است، شهاب الدین نظری، در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز آنها بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ آن ارگان و طی مراحل بازجوئی و سپس بازپرسی در نهایت به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده بود.

شهاب‌ الدین نظری، در سال ۱۳۹۸ هم توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در نرحله دادرسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید