آزادی سه زندانی سیاسی از زندان‌های رجایی شهر کرج و اوین در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه‌‌ قضائیه

مرضیه فارسی، بهنام موسیوند و حسین خیری

مرضیه فارسی، بهنام موسیوند و حسین خیری، سه زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج بطور مشروط آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه دو اسفند ماه ۱۴۰۱، بهنام موسیوند و حسین خیری، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و مرضیه فارسی دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی آنها آزاد شدند.

آزادی این سه زندانی سیاسی در راستای اعمال بخشنامه (عفو مشروط به مناسبت ۲۲ بهمن) که توسط قوه قضائیه صادر و ابلاغ شده صورت گرفته است.

لازم به اشاره است، مرضیه فارسی در اسفند ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل و در مردادماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شد. با آغاز مراحل دادرسی، مرضیه فارسی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق) محاکمه و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ حکم و اعلام تسلیم به رای مجموع حبس تعزیری مرضیه فارسی به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. اما در دورانی که مرضیه فارسی دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می کرد با گشایش پرونده ای حدید از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) مواجه و در نراحل دادرسی توسط دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد و پس از تجمیع جرائم آن حبس لازم به اجرا نشد.

همچنین، بهنام موسیوند، در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی، در تاریخ ۲۸ اسفند ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. سپس در تاریخ ۴ شهریورماه ۱۳۹۸، با اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای او اجباری شد. بهنام موسیوند، در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۹، برای تحمل حبس تعزیری ۵ ساله خود به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) پس از مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای امنیت بازداشت و به بند قرنطینه زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۱شهریور ماه ۱۳۹۹، از اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده بود.  

از سوی دیگر، حسین خیری، در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام (محاربه از طریق تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام) به اعدام محکوم شده بود. این حکم پس از ارجاع پرونده به شعبه ۲ دیوان عالی کشور لغو و پرونده وی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست سیدعلی مظلوم ارجاع و از بابت اتهام مذکور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و از سال ۱۳۹۹، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود بازداشت و زندان اوین منتقل شده بود و در مهر ماه سال جاری به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید