آزادی علی نوری، زندانی سیاسی از زندان اوین

علی نوری

علی نوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین بطور مشروط آزاد شد. او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عصر چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، علی نوری، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، پس از تحمل بخشی از مجموع حبس تعزیری پنج ساله خود بطور مشروط آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی علی نوری، در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه که از آن عنوان(عفو مشروط) یاد میشود صورت گرفته است‌.

لازم به اشاره است، علی نوری، در تاریخ ۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۶، در جریان تجمعات اعتراضی و دقیقا دورانی که مشغول سپری کردن دوران خدمت سربازی‌اش بود در میدان ولیعصر تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل و در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، با تودیع وثیقه آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، علی نوری، در بهار سال ۱۳۹۷، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت – ماشالله احمدزاده از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی / خارجی) به تحمل ۷سال و ۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام (تبلیغ علیه نظام) هم به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از ارجاع به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تائید شد و  با اعمال بخشنامه کاهش مجازات پرونده این فعال مدنی مجددا در دادگاه تجدیدنظر با کاهش حبس مواجه شد. پس از اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی و تجمیع جرائم علی نوری به تحمل ۵ سال حبس لازم به اجرا محکوم شد و در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۹، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود بازداشت و به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود.

علی نوری، نخستین بار در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۳، پس از شرکت در تجمع حمایت از کوبانی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، بازداشت و پس از آن به بند ۲-الف سپاه واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی به اندرزگاه ۸ این زندان اوین منتقل و سپس با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی پرونده علی نوری، توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران بررسی و این‌ فعال مدنی از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) در مجموع به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از اعلام‌ اعتراض و ارجاع این پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قضات قمی زاده و حوزوان، سپس حکم‌صادره بدوی بر علیه علی نوری به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

علی نوری در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۵ پس از گذراندن یک سوم از حکم حبس ۲ ساله حبس خود با توجه به تائید در خواست آزادی مشروط وی از سوی دادستان و مسئولان قضائی از زندان آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید