بازداشت یک شهروند در تهران، آزادی چهار شهروند در سنندج، ایذه و زاهدان با تودیع قرار وثیقه

بهاالدین ملکی،‌ محمد براهویی، خسرو رهنما، امیدسعیدیان جو و زهرا سعیدیان جو

نیروهای امنیتی در تهران خسرو رهنما را در منزل شخصی خود بازداشت کردند. همچنین، بهاالدین ملکی،‌ پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان سنندج آزاد شد. از سوی دیگر،‌ محمد براهویی، امیدسعیدیان جو و خواهر وی زهرا سعیدیان جو، پس از بازجویی آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در ساعات اولیه بامداد امروز یک‌شنبه ۲۱اسفندماه ۱۴۰۱، خسرو رهنما، ساکن تهران و زندانی سیاسی پیشین، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”حدود ساعت ۳ بامداد چندین تن از ماموران امنیتی با یورش به منزل آقای خسرو رهنما،‌پس از اینکه خانه وی را تفتیش کردند سپس برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی های تلفن همراه وی و خانواده و چند جلد کتاب او را توقیف کرده و آقای رهنما را به همراه خود بردند. با توجه به پیگیری خانواده و تماس با شماره ۱۱۳ و سپس مراجعه آنها به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران هنوز مشخص نیست که او توسط کدام نهاد امنیتی بازداشت شده و در کجا نگهداری میشود.”

لازم به اشاره است، خسرو رهنما، در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران بازداشت و پس از انتقال به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین و طی مراحل بازجویی و بازپرسی،‌اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.

وی همچنین، پیشتر هم به سبب فعالیتهای سیاسی خود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهامات(ارتباط و همکاری با گروههای مخالف نظام)، (اجتماع و تبانی) و (فعالیت تبلیغی عیله نظام)، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شده بود.

کانون صنفی معلمان ایران هم با انتشار خبری اعلام کرد؛‌ امروز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱، بهاالدین ملکی،‌ معلم بازنشسته و از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان سنندج، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی بهاالدین ملکی، پس از تفهیم اتهام و با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته اما از میزان وثیقه تودیه شده و مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی حاصل نشده است.

لازم به اشاره است،‌ بهاالدین ملکی، در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات صنفی در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

وبسایت حال وش هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ امروز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱، محمد براهویی، متولد: ۱۳۷۵، فرزند: عبدالکریم، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، ازاد شد.

براساس این گزارش، آزادی محم براهویی، بدون تفهیم اتهام وی و با صدور قرار منع تعقیب برای او صورت گرفته است.

لازم به اشاره است،‌ محمد براهویی، در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، توسط نیروهای لباس شخصی، در خیابان خرمشهر واقع در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، بازداشت شده بود.

خبرگزاری بی بی سی هم در خبری اعلام کرد؛‌ طی روزهای اخیر، زهرا سعیدیان جو و برادر وی امید سعیدیان جو، دو شهروند بازداشت شده در شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان پس طی مراحل بازجویی و انتقال به زندان سپیدار اهواز آزاد شدند.

براساس این گزارش، از چگونگی آزادی و میزان وثیقه و یا قرار کفالت احتمالی تودیع شده برای آزادی این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است،‌ زهرا سعیدیان جو و برادر وی امید سعیدیان جو، چندی پیش، در جریان برگزاری مراسم تولد برادر آنها میلاد سعیدیان جو، از جانباختگان اعتراضات مردمی ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

میلاد سعیدیان جو، متولد: ۱۳۷۵، اهل شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان، در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در این شهرستان، براثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی جان باخت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید