روزبه مشکین خط،‌ زندانی سیاسی در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد

روزبه مشکین خط

روزبه مشکین خط،‌ زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، پس تحمل بخشی از حبس تعزیری ۱۰ ساله خود در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه بطور مشروط آزاد شد.

به گزارش کمپین از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای گذشته، روزبه مشکین خط، فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و سردبیر وب‌سایت مسدود شده مخبر نیوز، محبوس در زندان اوین، پس از سپری کردن بیش از چهار سال و شش ماه سال از مجموع حبس تعزیری ۱۰ ساله خود بطور مشروط آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی روزبه مشکین خط به صورت مشروط و در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضائی وی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، روزبه مشکین خط، در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷، پس از احضار به شعبه بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در این زندان و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در مراحل دادرسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی وقت – محمد مقیسه، از بابت اتهام (تشکیل و راه‌اندازی گروه و دسته بع قصد برهم زدن امتیت کشور) به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) به تحمل ۶ سال حبس تعزیری، به اتهام (اقدام علیه امنیت ملی) به تحمل ۶ سال حبس تعزیری، از باتبت اتهام (نشر اکاذیب) به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و با اتهام (تشویش اذهان عمومی) هم به تحمل ۲ سال حبس تعزیری  و در مجموع به ۲۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده روزبه مشکین خط به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان، در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، حکم صادره بدوی عینا توسط احمد زرگر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تائید و به روزبه مشکین خط در زندان اوین ابلاغ شد.

همچنین، در آذر ماه ۱۴۰۰، درخواست آزادی مشروط روزبه مسکین خط، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رد شد و در ادامه پیگریهای وی از سوی دیگر در بهمن ماه ۱۴۰۰ هم با درخواست تعلیق حکم‌ حبس تعزیری روزبه مشکین خط، علیرغم‌ اینکه او از بیماری‌ نارسایی کلیه در رنج است مخالفت شد.

در پی وخامت وضعیت جسمانی روزبه مشکین خط، این روزنامه نگار و فعال رسانه ای، در تاریخ ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱، برای انجام مراحل درمانی و رفع مشکلات نارسایی کلیه خود با وعده مرخصی متصل به آزادی به مرخصی اعزام شد اما در در تیر ماه ۱۴۰۱، مسئولان شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین، در تماس تلفنی به وثیقه گذار مشکین خط، وی را تهدید کرده بود که در صورت عدم معرفی وی به زندان،‌ وثیقه تودیع شده توقیف خواهد شد و روزبه مشکین خط، در تاریخ ۸ مردادماه ۱۴۰۱، برای سپری کردن ادامه حبس خود به زندان اوین بازگشته بود.

در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، قوه قضائیه در بخشنامه ای نسبت به (عفو مشروط) برخی از محکومان دادگاههای انقلاب و کیفری و بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در فاصله زمانی ۲۵ شهریورماه تا تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط ارگانهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند خبر داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید