اعتراض‌های سراسری؛ آزادی دو زندانی در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه از زندان تهران بزرگ

علی ایرانشاهی و محمدرضا باشنگ

علی ایرانشاهی و محمدرضا باشنگ، دو تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری از زندان تهران بزرگ آزاد شدند. آزادی زود هنگام این دو زندانی در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه صورت گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌ روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، محمدرضا باشنگ،‌ ساکن شهرری و از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری و محبوس در تیپ شش سالن دو زندان تهران بزرگ، به صورت مشروط آزاد شد. وی در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

براساس این گزارش، آزادی محمدرضا باشنگ در حالی که وی نزدیک به پنج ماه در بازداشت بطور بلاتکلیف محبوس مانده بود پس از اعمال بخشنامه قوه قضائیه که از آن با عنوان (عفو مشروط) یاد می شود پس از صدور منع تعقیب برای وی صورت گرفت.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”محمدرضا باشنگ، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱،‌توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در شهر ری از توابع استان تهران، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه قرارگاه ثارالله موسوم به دیلمان در شهرری و مراحل بازجویی سپس در تاریخ ۱ مهر ماه ۱۴۰۱ هم به تیپ ۶ زندان تهران بزرگ منتقل شد.”

این منبع مطلع در خصوص روند دادرسی به پرونده قضائی محمدرضا باشنگ افزود:”با شروع مراحل دادرسی، محمدرضا باشنگ، در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محاکمه و در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، از بابت اتهامات (توهین به رهبری)، (اجتماع و تبانی)، (توهین به مقدسات اسلامی) و (تبلیغ علیه نظام) در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم و پرونده وی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، ارجاع شده بود.

افزون براین، روز جمعه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱، علی ایرانشاهی،‌ ساکن تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، محبوس در تیپ ۶ سالن ۲ غربی زندان تهران بزرگ، در راستای اجرای بخشنامه قوه قضائیه بطور مشروط آزاد شد. وی در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد مهدریجی، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”آقای ایرانشاهی، در تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال جاری پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی بطور مشروط از زندان تهران بزرگ آزاد شد.”

لازم به اشاره است، علی ایرانشاهی، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در محدوده بلوار کشاورز تهران، توام با ضرب و شتم شدید بازداشت شد و در حالی که از ناحیه دنده با ضرب دیدگی شدید مواجه شده بود بدون اعزام به مرکز درمانی مستقیما به سلول انفرادی در بند ۱ الف واقع در افسریه تهران منتقل و پس از ۴ روز بازجویی های فشرده به تیپ ۶ سالن ۴ زندان تهران بزرگ منتقل شد اما پس از ۳ هفته مجددا به سلول انفرادی در بند ۱ الف سپاه بازگردانده شد و ۱ روز بعد به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

با شروع مراحل دادرسی، محمدرضا باشنگ، در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد مهدریجی، محاکمه و از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید