اعدام دو زندانی به اتهام «مواد مخدر» در زندان میناب

زندان میناب

حکم دو زندانی ازجمله یک شهروند بلوچ که با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان میناب به اجرا درآمد. طی پنج روز گذشته، ۱۳ شهروند بلوچ در ایران اعدام شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، حکم اعدام دو مرد، ازجمله یک شهروند بلوچ در زندان میناب به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان لال‌محمد شیرزایی‌ براهویی، ۴۳ ساله و حسن زارعی، اهل بندرعباس احراز شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

براساس این گزارش، لال‌محمد شیرزایی‌ براهویی اهل زاهدان و ساکن گالیکش بود. این شهروند بلوچ پدر دو کودک خردسال بود.

به گفته یک منبع مطلع: «لال‌محمد در سال ۱۳۹۹ در شهرستان میناب بازداشت شده و از دادگاه انقلاب میناب به اعدام محکوم شده، وی همچنین سرپرست و نان آور خانواده اش بوده است و پیشتر یک برادر وی به نام محمود شیرزایی براهویی در سال ۹۷ در زندان گنبد با اتهام مواد مخدر اعدام شده است. حسن نیز در سال ۱۳۹۹، در میناب با اتهامات جرایم موادمخدر بازداشت شده و از دادگاه انقلاب میناب یک سال پس از بازداشت محکوم به اعدام شده است.»

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود./ به نقل از حال وش،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید