گزارشی از اعدام هشت زندانی به اتهام «مواد مخدر و یا قتل عمد» در زندان‌های یزد و (وکیل آباد) مشهد

زندان‌های یزد و (وکیل آباد) مشهد

حکم اعدام سه شهروند بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، طی روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۴ اردیبهشت ماه، در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد) به اجرا درآمده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش حسین واحدی ریگی، ۳۸ ساله اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

این زندانی بلوچ اجازه ملاقات آخر با بستگان خود را پیدا نکرد و حکم وی به‌صورت مخفیانه به اجرا درآمد.

پیش‌تر خبر اعدام یک مرد بلوچ دیگر در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در زندان مرکزی مشهد منتشر شده بود. با این حساب اعدام‌های این روز در مشهد به دو تن افزایش یافت.

همچنین روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ دیگر در این زندان به اجرا درأمد. این زندانی که هویتش محمد ملکدادزهی (ریگی)، ۳۱ ساله اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

براساس این گزارش، محمد ملکدادزهی اهل روستای دوست‌محمد قرقری از توابع هیرمند‌ و پدر سه کودک خردسال بود.

علاوه براین، روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه نیز حکم اعدام یک مرد بلوچ دیگر در این زندان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش نوراحمد زاروزهی (نهتانی) اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

اعدام این سه زندانی بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

تصویر زیر متعلق به حسین واحدی ریگی است:

تصویر زیر متعلق به محمد ملکدادزهی است:

تصویر زیر متعلق به نوراحمد زاروزهی است:

همچنین در خبری دیگر، صبح دیروز، پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، حکم اعدام پنج مرد ازجمله سه شهروند بلوچ در زندان مرکزی یزد به اجرا درآمد.

هویت چهار تن از این زندانیان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، صبور شه بخش، ۳۵ ساله و اهل زاهدان، امیر رامشک، ۳۵ ساله، عبدالبصیر بژم (توتازهی)، ۳۰ ساله (هرسه شهروند بلوچ) و صادق مشهوری، اهل یزد احراز شده است.

هویت یک زندانی دیگر که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، عباس پیرعلایی، ۴۰ ساله و اهل یزد احراز شده است.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این پنج زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «به عباس پیرزاده تا روز شنبه فرصت داده بودند که مبلغ دیه را جور کند. ولی پیش از پایان مهلت اعدام شد. عبدالبصیر بژم نیز در دادگاه هرگونه اتهام حمل مواد را رد کرده بود و طی سه جلسه دادگاه، او هیچ وقت اتهامش را نپذیرفت و گفته بوده که مواد متعلق به من نیست.»

اعدام این پنج زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود./ به نقل از سازمان حقوق بشر ایران،

تصویر زیر متعلق به صبور شه بخش است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده:

تصویر زیر متعلق به امیر رامشک است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده:

تصویر زیر متعلق به عبدالبصیر بژم است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید