اعدام حبیب فرج‌الله چعب، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خواستار واکنش جدی بین‌المللی شد

حبیب فرج‌الله چعب

حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، فعال سیاسی عرب اهوازی و شهروند ایرانی- سوئدی در یکی از زندان‌های استان البرز به اجرا درآمد. او پیش‌تر در یک سفر به کشور ترکیه توسط یک باند قاچاقچی به ایران ربوده شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سحرگاه روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، فعال سیاسی عرب اهوازی و شهروند ایرانی- سوئدی، در ایران به اجرا درآمد.

او از اعضای گروه سیاسی حرکة النضال و شهروند ایرانی ـ سوئدی، که در مهر ماه ۱۳۹۹ پس از سفری از کشور سوئد به ترکیه به روشی کاملا نامحسوس، بازداشت و پس از انتقال به ایران و طی هشت جلسه دادرسی در حال که از حق دسترسی و انتخاب وکیل مورد نظرخود برای دفاع محروم بود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بود.

همچنین، حبیب کعبی اسیود، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، در اولین جلسه دادرسی خود محاکمه و بخشی از پرونده او با صحبت افرادی که بعنوان شهود و در حالی که متهم پرونده از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بود بررسی شده بود.

در آبان ماه ۱۴۰۰، جلسه تفهیم اتهام حبیب کعبی اسیود در دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران درحالی که متهم‌ این پرونده از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بود برگزار شد.

حبیب کعبی اسیود، در دوران بازجویی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی یک متهم مندرج در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری و اسناد بین المللی حقوق بشر محروم بوده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت:‌ «اعدام حبیب چعب مصداق بارز تروریسم حکومتی است. حبیب چعب یک شهروند دوتابعیتی بود که حکومت برای گرفتن امتیاز از کشورهای اروپایی او را در خارج از مرزهای ایران ربوده و پس از محاکمه در یک دادگاه نمایشی بدون هیچ یک از معیارهای دادرسی عادلانه به مرگ محکوم کرده بود. این عمل تروریستی جمهوری‌اسلامی باید با واکنش قوی اتحادیه اروپا و بخصوص دولت سوئد مواجه شود. در غیر این صورت هیچیک از شهروندان اروپایی در نزدیکی مرزهای ایران امنیت نخواهند داشت».

بنا به گزارش خبرگزاری نزدیک به قوه قضاییه میزان، صبح روز، شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، فعال سیاسی عرب اهوازی با تابعیت سوئد به اجرا درآمد. در این گزارش به محل دقیق اجرای حکم این زندانی سیاسی اشاره‌ای نشده است، ولی به نظر می‌رسد حکم اعدام در یکی از زندان‌های تهران یا کرج به اجرا درآمده باشد.

براساس این گزارش اتهام این زندانی سیاسی «افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام حرکة النضال العربی لتحریرالاحواز و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی که از طریق عملیات‌های گوناگون آن‌ها را انجام داده» عنوان شده است.

حبیب اسیود از حق داشتن یک پروسه عادلانه قضایی محروم بود و به وکیل انتخابی در طول مراحل دادرسی دسترسی نداشت.

در بیانیه خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اسفند ماه سال گذشته درخصوص حبیب اسیود منتشر کرد، وی «اقرار» کرده که در چند عملیات تروریستی، از جمله حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ دست داشته است. با توجه به استفاده از شکنجه در جمهوری اسلامی، اقرارهایی که مقام‌های حکومتی به آن اشاره می‌کنند، نمی‌تواند پایه قانونی داشته باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید