بیانیه جمعی از ماموستایان و فعالان مدنی اهل سنت کردستان در محکومیت از صدور حکم زندان و شلاق علیه دو روحانی اهل سنت

ماموستایان و نهادهای مدنی اهل سنت کردستان

ماموستایان و نهادهای مدنی اهل سنت کردستان با انتشار بیانیه‌ای محکومیت دو روحانی به نام‌های ماموستا صابر خدامرادی و ماموستا آرمان صادقی به حبس و شلاق را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: همانطور کە می‌بینیم، علیرغم همه هشدارها و فریادهای حق‌خواهانه و عدالت‌جویانه مردم ایران، حاکمان کشور همچنان تصور می‌کنند، کە با تداوم سرکوب معترضان و ایجاد رعب، می‌توانند اوضاع را کنترل نمایند. این سیاست نامدبرانە و ناموجە، نمی‌تواند این نکته بدیهی را دریابد، که کنترل جامعه و نظم آهنین مورد نظر، تا ابد، ماندگار نخواهد بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نهاد‌های مدنی و ماموستایان اهل سنت کردستان طی بیانیه‌ای محکومیت علیه دو روحانی اهل سنت کردستان را محکوم کردند. این بیانیه در پی حکمی که از سوی دادگاه ویژه روحانیت علیه ماموستا صابر خدامرادی و ماموستا آرمان صادقی، صادر شده است. این روحانیون در دادگاه ویژه روحانیت همدان به حبس و شلاق محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است، ماموستا صابر خدامرادی، فعال مذهبی اهل سنت و امام جمعه شهرک «قَوَخ» در شهرستان سقز، پس از محاکمه در شعبه دادگاه ویژه روحانیت استان همدان به تحمل هفت ماه حبس تعزیری و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شد.

همچنین، ماموستا آرمان صادقی، شهروند اهل سنت و امام جمعه‌ روستای حسینی از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان، پس از محاکمه در دادگاه ویژه روحانیت استان همدان به تحمل هفت ماه و
۱۵ روز حبس تعزیری،‌ ۷۴ ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد.

متن این بیانیه که در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته، عیناً در پی می‌آید:

بیانیه ماموستایان آیینی، انجمن‌ها و نهادهای مدنی و صنفی و دیگر اقشار اجتماعی و آحاد مردم شهرستان سقز در اعتراض به حکم ظالمانە و غیرقانونی برای حاج ماموستا صابر خدامرادی

هموطنان شریف کردستان و مردم حق طلب سقز و حومه:

همانطور کە می‌بینیم، علیرغم همه هشدارها و فریادهای حق‌خواهانه و عدالت‌جویانه مردم ایران، حاکمان کشور همچنان تصور می‌کنند، کە با تداوم سرکوب معترضان و ایجاد رعب، می‌توانند اوضاع را کنترل نمایند. این سیاست نامدبرانە و ناموجە، نمی‌تواند این نکته بدیهی را دریابد، که کنترل جامعه و نظم آهنین مورد نظر، تا ابد، ماندگار نخواهد بود.

متاسفانه دستگاه قضایی غیر مستقل و وابسته به حاکمیت نیز، با توسل به این نگاه و با ایجاد هراس در جامعه، به حبس، محاکمه و صدور احکام ناروا برای معترضان و حق‌جویان ادامه داده و اخیراً ماموستا صابر خدامرادی امام جمعه مسجد جامع نور شهرستان سقز را بە هفت ماە و نیم حبس و هفتاد و چهار ضربە شلاق تعلیقی برای مدت سه سال، و ماموستا آرمان صادقی امام و مدرس مسجد روستای حسینی دهگلان را به حبس و ضربات شلاق و خلع لباس به صورت لازم الاجرا محکوم‌ نموده است. لازم به ذکر است که در این احکام نامکتوب، اتهامات این دو عالم دینی اهل سنت کردستان، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی اعلام شده و معلوم نیست که دادگاه ویژه روحانیت، بر اساس چه مستندات حقوقی و بنا بر چه مصالحی، چنین احکام ناروا و توهین آمیزی را صادر نموده است.

هویدا است که زندانی کردن صدها نویسنده، روزنامه نگار، فعالان صنفی و مدنی و شخصیت‌های معترض و… حکایت از این دارد کە دولتمردان، بقای خویش را در ادامه ستم و فنای ملت، جُسته‌اند و هیچ قانونی، حتی قوانین مدون خود را بر نمی‌تابند و این درحالیست که ماموستا صابر خدامرادی و ماموستا آرمان صادقی بنا به شهادت آحاد مردم کردستان، جز عمل به دستورات دینی درخصوص عدالت خواهی، ستم ستیزی و دلسوزی برای همه، کار دیگری نکردەاند که از دید تکیه زدگان بر مسند قضا در دادگاه ویژه روحانیت، سزاوار حبس و شلاق، تشخیص داده شدەاند؟! لازم بە یادآوری است که اتهامات واردە به این دو شخصیت دینی اهل سنت و دیگر فعالان مذهبی، صنفی و مدنی، هرگز مورد قبول جامعه حقوقی مستقل کشور نبوده و تحت فشار نیروهای خارج از قوه قضاییه، چنین احکام ناروایی صادر شدە است.

این برداشت‌های نادرست از دیانت و اعمال خشونت در حکمرانی، نسبتی با آزادی‌های مدنی مصرح در فصل سوم قانون اساسی نداشته که یک شخصیت دینی را به خاطر عمل به وظیفه دینیش، یعنی “امر به معروف و نهی از منکر” این چنین جفاکارانه، مورد اهانت و ستم قرار دهند و چگونه می‌توان این اصل دینی را -که ظاهرا مورد تاکید مسئولان هم می‌باشد- در میان افراد جامعه رایج و نهادینه شود؟

ملت فهیم ایران و همشهریان کُردستانی

ما ضمن محکوم کردن احکام صادره برای این دو عالم دینی و دیگر معترضان، آن را ظالمانه و غیر قانونی اعلام داشته و معتقدیم که حاکمیت به رشیدترین، آگاه‌ترین و قانون‌مندترین افراد جامعه، اتهامات بی‌اساس روا داشته و حکم صادر کرده و بر همین اساس:

١- به مسئولین دستگاه قضا هشدار می‌دهیم که صدور چنین احکامی، نتیجەای جز ایجاد نفرت بیشتر در جامعه نسبت به نهاد قضا و شکاف میان حاکمیت و مردم نخواهد داشت، پس بهتر است هر چه سریع‌تر، این احکام ناروا را لغو و نسبت به آزادی بی‌قید و شرط سایر معترضان دربند، اقدام کرده و به این قانون شکنی‌ها و بیدادگری‌ها پایان بدهد.

٢- اعلام میداریم که صدور حکم حبس و بویژه شلاق! برای ماموستا خدامرادی و ماموستا صادقی، نقض بی‌پرده کرامت انسانی و اهانت آشکار به تمامی اهل سنت ایران است.

٣- اتهام «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» واردە به ماموستا صابر خدامرادی و ماموستا آرمان صادقی، بخشی از اتهامات ناروا و تکراری است که سال‌هاست فعالان اجتماعی، صنفی و مدنی ایران، با آن آشنایند و رنج آنرا متحمل میشوند، لذا از دادگاە تجدید نظر انتظار داریم تا با واقعنگری بە وظیفە اخلاقی، دینی و حقوقی خود عمل کردە و رای صادرە را باطل اعلام نماید.

بیانیه انجمن‌ها و نهادهای مدنی و صنفی و ماموستایان آیینی و دیگر اقشار اجتماعی و آحاد مردم شهرستان سقز

١٤٠٢/٢/١٧

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید